A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) több variációt dolgozott ki tavaly áprilisra az útdíjrendszer módosítására. Az anyagból kiderül, hogy a minisztérium az átalánydíja útdíjrendszer „bevételtermelő képességének fokozására” kaptak megbízást – írja a Népszabadság.
A központ elsősorban a vegyes rendszert ajánlotta, ahol, használatarányosan és matricával is le lehetett volna róni a sarcot.
A különböző verziók – amelyek között szerepelt megyei matricát bevezető, de úthasználattal arányos fizetést is tartalmazó változat is – 43-135 százalékos tehernövekedést jelentettek volna a magyar autósoknak, illetve 15-34 százalékost a külföldieknek – idézték a dokumentumot. A Népszabadság mindemellett arról ír, hogy az előkészítő anyagok arra utalnak, hogy a személygépkocsikra is kiterjeszthetik a használatarányos útdíjfizetést.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hír megjelenés után cáfolta a Népszabadság feltételezéseit. Mint írják a kormány a február elsejével véglegesített formában kívánja működtetni a személyautók útdíjfizetési rendszerét. A kabinet a szakmai megalapozó tanulmányok egyes javaslatait (pl. teljes hálózati kiterjesztés) elvetette.
A minisztérium szerint az elfogadott változtatások alapvető célja az volt, hogy a gyorsforgalmi utak használatát országosan egységes feltételekkel, a korábbinál több autós számára, olcsóbban tegyék elérhetővé. Az átalakítás eredményessége megalapozottan egy teljes év üzemelési tapasztalatai alapján mérhető fel.
Azt állítják, a jelenleg ismert értékesítési adatok szerint azonban az új keretek az előzetes várakozásokat meghaladó mértékben ösztönzik az autósokat a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb gyorsforgalmi utak településeket tehermentesítő használatára.
A Magyar Hírlap azt emelte ki, hogy a KKK készített olyan tervet is, amely szinte a teljes úthálózatot, a jelenlegi 1300 kilométer helyett 23 238 kilométert díjasította volna. A tanulmány szerint eddig a hazai autósok mindössze 47 százaléka vette igénybe az autópályákat.
Megjegyezték azt is, hogy a javaslatok között szerepelt az M0 és a az M31-es gyorsforgalmi utak díjasítása a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre, ami 18,5 milliárd forint bevételt hozna, igaz ebben az esetben meg kellene vizsgálni, hogy az uniós társfinanszírozás miatt, milyen visszafizetési kötelezettség keletkezne.