Az online vásárláshoz ugyan még a legtöbben asztali számítógépet használnak, de már megjelentek a mobiltelefonnal és tablettel vásárlók is – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásából, amely a hazai online vásárlási szokásokkal foglalkozik.
3,4 millió e-vásárló – 217 milliárdos forgalom
Várakozásokon felül teljesített a hazai internetes kiskereskedelem, miután 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak idehaza, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka – derült ki a kínálati oldali (webáruházak részvételével zajló) e-kereskedelmi kutatásból. Ez a volumen a 2012-es év teljesítményéhez képest 23 százalékos javulást jelent.
A felmérés szerint az e-vásárlók, vagyis akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak a weben, 3,4 milliós tábort képviselnek, ami az internetező felnőttek 72 százaléka. A fennmaradók közül 12 százalék ugyan vásárolt már online, de több mint egy évvel ezelőtt, 16 százalék pedig még soha nem élt ezzel a lehetőséggel.
A lényeg a kényelem!
Az e-vásárlók leginkább a kényelem (69 százalék), valamint a kedvező árak (54 százalék) miatt választják a vásárlásnak ezt a formáját, de szintén sokan említették szempontként a házhoz szállítási, valamint ár-összehasonlítási lehetőséget.
Azok, akik egyáltalán nem vásároltak még online legtöbbször azt kifogásolták, hogy egyrészt nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, másrészt pedig nem bíznak magában az internetes vásárlásban.
A rendszeresen internetezők fele legalább negyedévente vásárol valamit az interneten, legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, játékokat/ajándékokat, valamint ruházati termékeket vesznek.
Webáruházak a mérlegen
A hazai e-kereskedelmi piacon több mint 5400 magyar nyelvű webáruház működik, és mivel ezek egymástól csupán néhány kattintásnyi távolságra vannak, így különösen fontos, hogy az e-vásárlók milyen szempontok alapján választják ki a számukra szimpatikus webshopokat.
A rendszeresen internetező, felnőtt online vásárlók a legnagyobb arányban a szállítási díj mértékét (93 százalék), a termék árát (93 százalék) és a termékről elérhető képeket (92 százalék) tartották fontosnak. Ezenkívül a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat is döntő szempont náluk. A fontossági sorrendben a következő a webáruház kinézete, az ismert márkanév és a termékről elérhető videó.
Online vásárlás több eszközön
Az is kiderült, hogy a legtöbben (63 százalék) még asztali számítógépet használnak az online vásárlásra, de az érintettek fele említette a laptopot/netbookot is. Minden tizedik e-vásárló jelezte, hogy a mobiltelefonján is szokott vásárolni, táblagépen pedig 4 százalék rendel.
Az internetes vásárláshoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó tevékenységeket – mint például az információszerzés, termékteszt olvasása vagy éppen webshopban való regisztráció – az online vásárláshoz hasonlóan többségében az asztali számítógépeken végzik és mögöttük sorakoznak fel a további eszközök. A mobiltelefon és a táblagép használata főként olyan folyamatoknál gyakoribb, amelyek elsősorban ismeretbővítésre irányulnak, ilyen az információszerzés és a termékteszt olvasása.
Utánvétes és futáros e-vásárlás
Az e-vásárlók lehetőség szerint leginkább utánvétes (58 százalék) vagy banki átutalásos (45 százalék) fizetési módot választanak. A szállítási módok közül a többség (72 százalék) a futárszolgálatokat favorizálja, ugyanakkor, de ahogy a webáruházak közötti döntésnél is felmerült, a szállítási díj mértéke fontos szempont lehet. A kézbesítési lehetőségek választásakor egyébként a legtöbben (82 százalék) a költségtényezőt említették meg befolyásoló tényezőként.
A szállítási módok közti döntésnél a gyorsaság az online vásárlók felénél van szerepe, a legkevésbé meghatározónak pedig az átvételi pontok megközelíthetősége bizonyult.
A futárszolgálatos kiszállítás és a személyes átvétel közötti átváltást mutatja, hogy az e-vásárlók közel fele (49 százalék) csak akkor választja az előbbit, ha nincs lehetősége átvenni a megrendelt terméket a boltban vagy átvételi ponton. Azonban szinte minden harmadik online vásárló a kettő közül mindenképpen a futárszolgálatos kiszállítást választja.
Vásárlás külföldről
Ugyan a hazai forgalmi adatokban nem jelenik meg, de e-kereskedelmi szempontból fontos a külföldi vásárlási szokások feltérképezése is, ezért a kutatás erre is kitért. A hazai e-vásárlók 37 százaléka saját bevallása szerint szokott vásárolni külföldi webáruházakból, közülük minden második legalább félévente. Legnépszerűbbeknek a számítástechnikai eszközök és a ruházati termékek, de az órák/ékszerek, játékok/ajándékok, mobiltelefonok és szórakoztatóelektronikai termékek kategóriája is előkelő helyen végzett.
A hazai webáruházakkal szemben a külföldiek előnyeként elsősorban a kedvezőbb árakat (71 százalék) említették azok az e-vásárlók, akik nemzetközi webshopokból is rendelnek. A nagyobb választékot (54 százalék) és az itthon nem elérhető termékek beszerezhetőségét (66 százalék) is a külföldi online boltok javára nevezték meg.