Pénzügy

Átlag 8 ezret költünk az interneten

Tavaly 217 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyarországi webáruházak, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékát teszi ki.

Tavaly is várakozásokon felül teljesített a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom, amely elérte a 217 milliárd forintos összeget – derül ki z eNET kutatásából. Ezzel az eredménnyel tovább növelte arányát a teljes hazai kiskereskedelemben, így már annak 3,1 százalékát teszi ki.

Egyre többet költünk

A webáruházak legnagyobb volumenben számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, lakás-felszerelési termékeket, játékokat és ajándékokat, valamint ruházati termékeket értékesítettek tavaly. Az átlagos kosárméret 7800 forint volt, ami 300 forintos növekedés a 2012-es összeghez képest.

Az eNET elemzése szerint a várakozásokat meghaladó forgalmi adatok részben az új, nagy szereplők teljesítményének köszönhetők (Tesco, Media Markt, eMAG), részben pedig a már piacon lévő nagy cégek dinamikus bővülésének.

Dominál a készpénz

Bár vásárolni egyre inkább szeretünk az interneten, a fizetésnél még inkább a készpénzhez ragaszkodunk. Az utánvétes fizetés arányaiban némileg veszített ugyan a pozíciójából, de ezzel együtt 2013-ban is megőrizte a hegemóniáját. A korábbi évekhez képest azonban többen választották személyes átvétel esetén a bankkártyás fizetést.

A vásárlások értékét tekintve arányaiban a futárszolgálattal történő kiszállítás a legnépszerűbb, ugyanakkor évről évre nő a személyes átvétel aránya, történjen az akár boltban, akár valamilyen átvételi ponton. Ez természetesen összefügg azzal, hogy ez a három leggyakrabban elérhető szállítási mód a hazai online áruházak körében.

Felpörgött a mobil platform

A hazai webáruházak közül is egyre többen optimalizálják mobil eszközökre a weboldalukat vagy fejlesztetnek mobilalkalmazást. Fokozódik a mobil platform súlya akár az onnan érkező látogatók számát akár a vásárlók számát vagy éppen a forgalmat figyelembe véve. Az online kiskereskedelmi piac egészét nézve egy év alatt másfélszeresére nőtt a webáruházaknál a mobil platformról érkező látogatók aránya (8,5 százalék). A vásárlók számánál ez az arány valamivel kevesebb (4,3 százalék). A teljes online forgalomnak pedig már közel 5 százaléka bonyolódott mobil platformról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik