Pénzügy

Nemigen veszünk mostanában autót, legfeljebb használtat

Ha pedig nem új négykerekűt szeretnénk vásárolni, akkor a hitel sem jön nagyon szóba. Inkább gyűjtögetünk, s ha összejön a pénz, akkor vágunk bele.

Hitelt legfeljebb akkor veszünk fel az autóvásárláshoz, ha új járműről van szó, használtnál inkább kiböjtöljük, amíg összejön a pénz – derül ki a Cofidis Hitel Monitor 2014 első negyedéves eredményeiből.

A kutatás szerint a 18-69 év közötti magyarok 62 százalékának van legalább egy autója, még ha a szóban forgó gépjármű kissé idős is. A lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év.

Ami nem is csoda, hiszen az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez, és csak 35 százalék vásárolta autóját újonnan. A használtan vásárolt négykerekűek harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadukat (29 százalék) magánszemélytől vásárolták.

Az autóhitelek

Új autót hitelből

A kimutatásból az is kiderült, hogy az autótulajdonosok fele önerőből vásárolta gépkocsiját. Ha gyűjtögetés helyett mégis kölcsönhöz folyamodtak, jellemzően (70 százalékban) új jármű miatt tették ezt.

Az autótulajdonosok negyede devizaalapú hitelt vett fel, 11 százalékuk forintalapú gépjárműhitelt, személyi kölcsönt pedig alig 4 százalék választott erre a célra. Ezen a képen azonban valószínűleg jelentősen változtatni fog a március közepén hatályba lépett Ptk.-módosítás, amely miatt előtérbe kerül az autólízing, és eltűnhet az autóhitel.

Alig van, aki autót akarna venni a közeljövőben

Bár az autóvásárláshoz igénybevett pénzügyi segítség egyre elfogadottabb (27 százalék szerint felelősségteljes döntés) a válaszolók mindössze alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt 3 évben sem szerepelt előkelő helyen a gépjárművásárlás a magyarok prioritási listáján: 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze 34 százaléka ruházott be autóra.

A vásárlást egyáltalán fontolgatók háromnegyede is inkább használt autót választana. Mégis mindössze 41 százalékuk érzi úgy, hogy leendő járműve teljes összegét ki tudja majd fizetni a vásárláskor, 36 százalék pedig egyelőre nem tudja, milyen mértékű önerőt tud majd vállalni.

Ez alapján tehát a leendő autótulajdonosok inkább szorítanának a nadrágszíjon: nagyobb eséllyel használt autót választanának, és óvatosabban vennének igénybe pénzintézeti segítséget a vásárláshoz. Amennyiben mégis kölcsönért folyamodnának, a forintalapú hitelt részesítenék előnyben, jellemzően másfél millió forint körüli összegig. Szabad felhasználású kölcsönt autóvásárlási céllal megközelítőleg minden tízedik érintett venne fontolóra.

Az autófenntartás költségeivel nemigen számolnak

Bár az autótulajdonosok negyede inkább a „jobb félni, mint megijedni” elve szerint gondolkodik, és rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal.

Az is kiderült, hogy a kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítanak évente, viszont egy váratlan, 100 ezer forintos javítási költséget meghaladó szerviz az autósok felének már kifejezetten gondot okozna.

De a hitel itt sem igen játszik. A felmérés szerint a válaszolók mindössze 9 százaléka fontolná meg, hogy az autó karbantartására, javíttatására kölcsönt vegyen fel. Annak ellenére, hogy elméletben nem tartják feltétlenül megfontolatlan döntésnek az erre a célra felhasznált kölcsönöket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik