Bár a hazai lakosság saját bevallása szerint nagyon árérzékeny, az NRC piackutató friss felmérése mást derített ki. Azt, hogy a vásárlók mindössze negyede választja valóban a legolcsóbb árucikket, szinte minden termékkategóriában. Az aktív vásárlóréteg többsége azonban inkább a megszokott márka mellett dönt. 43 százalék viszont azok aránya, akik a kedvezmények hatására a tervezettnél több termékkel érkeznek a pénztárhoz.
Nem a legolcsóbb a legfontosabb szempont
A 18-59 éves magyar lakosságra végzett reprezentatív kutatás eredménye szerint a márkahűség, az ár-érték arány mérlegelése és a racionalitás az esetek többségében felülírja a puszta „legolcsóbbat keresem” attitűdöt.
A termékkategóriák többségénél ugyanis van egy olyan „számításba jöhető” márkalista az emberek fejében, amelyre azokat a konkrét élelmiszercikkeket „vezetik fel”, melyekkel kapcsolatban jók a tapasztalataik, amelyeket ár-érték arány alapján megfelelőnek tartanak, és persze amiket meg is engedhetnek maguknak.
Ha olcsóbb, többet veszünk
Havi nagybevásárlást a lakosság 86 százaléka tart, melyek főszereplői továbbra is a nők. De már a férfiak kétharmada is aktívan kiveszi részét ebben a feladatban.
Érdekes, hogy bár az élelmiszereket háromból két vásárló lista alapján teszi a kosarába, a hatalmas árukínálat, valamint az aktuális akciók és promóciók miatt a tervezettnél jó néhány árucikkel hajlamosak bővíteni az előzetesen összeírt tételeket. A bevásárlást végzők 43 százaléka bevallottan sokszor a kedvezmények hatására vásárol meg olyan terméket, amit eredetileg nem tervezett.
A kosarakban legnagyobb arányban az alapélelmiszerek kapnak helyet, bár a 18-29 éves korosztály nagyobb eséllyel egészíti ki a kosarát nassolnivalókkal.
Ahol nem fontos az ár
A kutatásból megtudhattuk azt is, hogy a lakosság 56 százaléka jellemzően a bevált márkákat preferálja a legolcsóbb helyett. És mindössze 26 százalék azok aránya, akik vásárlási döntéseiket többnyire az ár alapján hozzák meg. Kiderült, az, hogy a legolcsóbbat keressük-e vagy sem, az nagyban függ a termékkategóriától is.
Megállapították, hogy a kávénál, teánál, margarinnál/vajnál és a szénsavas üdítőknél például szinte egyáltalán nem is fordul meg a fejünkben, hogy azt a terméket tegyük a kosarunkba, amelyik a legkevesebbe kerül.