Pénzügy

Feltornázhatja az ingatlanárakat a 4-es metró

A gigafejlesztés nemcsak a közlekedést javíthatja, hanem elvileg jótékony hatással lehet például az érintett környék kereskedelmére, ingatlanpiacára is.

Mi az?

A pénteken 42 év után átadott 4-es metró nem egyszerűen utasokat fog szállítani, megkönnyíteni például a bejutást az agglomerációból, hanem lehetőséget is jelenthet a nyomvonalán érintett állomások környékének. Értékesebbé teheti az ott található ingatlanokat, megemelheti az irodák árát, és a kereskedőket, szolgáltatókat is odavonzhatja. Felértékelődhet például a most kevésbé megbecsült VIII., IX. vagy X. kerület is.
De vajon tényleg számíthatunk-e jelentős pozitív változásokra?

A kereskedők mérsékelten optimisták

A Pénzcentrum.hu több kiskereskedelmi fejlesztő céget is megkérdezett. Közülük volt, aki azt mondta, hogy az érintett területek nagyobbik része már most is jól bejáratott kereskedelmi szempontól, tehát nem számít nagyobb felfutásra. Más szerint a központi helyen fekvő állomások környéke középtávon biztosan érdemes lesz a figyelemre. 
A két végállomásra egyébként valószínűleg települ majd egy-egy multifunkcionális, kereskedelmi s szolgáltató létesítmény. De hogy mikor, azt még nem tudni. Ezzel kapcsolatban kérdés lehet az is, hogy az év végén feloldják-e majd a 2012 óta érvényben lévő plázastopot.

4-es metró

Az ingatlanosok még bizonytalanok

Az új metróvonal hatását egyelőre nehéz vegytisztán kimutatni, véli az Otthon Centrum. A metróberuházás a közlekedési kapcsolatok fejlesztésén, és a felszíni fejlesztéseken keresztül már pozitív hatással volt a keresletre, illetve az árakra is. De inkább az volt a jellemző, hogy a távolabbi környékekhez képest visszafogottabban csökkentek az árak. Áremelkedést még nem tapasztaltak.

Némileg meglepő módon azt viszont igen, hogy a metróhoz kapcsolódó térfelújítások, tereprendezések egyelőre pozitívabb hatással vannak az egyes területek ingatlanpiacára, mint a fejlődő közlekedési kapcsolatok. A tereprendezés húzóerő. A Rákóczi tér teljes felújítása például sokat javított a terület megítélésén, ami a lakáspiaci keresletben és az árakban is megmutatkozik. A tér megközelíthetősége a 4-6-os villamos, illetve a Blaha Lujza tér közelsége miatt eddig is kiváló volt, így itt egyértelmű, hogy a tereprendezés hatása erősebb.

Megépíthették, de…

Pozitív hatások

Idesorolták még a Kálvin teret is, és részben a II. János Pál Pápa teret is, ahol a közlekedési kapcsolat hatása már valamivel erősebb. A budai oldalon a Móricz Zsigmond körtér illik ebbe a sorba, amely eddig is Dél-Buda közlekedési csomópontja volt, a metróberuházással együtt pedig a tér is jelentősen megújul. A metró hatása itt azonban nehezen azonosítható, hiszen a pár éve megnyílt új bevásárlóközpont is pozitív hatással volt a könyék ingatlanpiacára. – tették hozzá.

A több pozitív hatás együttállására a pesti oldalon a Kálvin tér, illetve a környéke a jó példa. Egyrészt a Móricz Zsigmond körtérhez hasonlóan az új metróvonal előtt is kiváló közlekedési kapcsolatokkal rendelkezett a tér, másrészt a közeli Budapest Szíve projekt szintén növelte a terület népszerűségét, már a metró átadását megelőzően. A Budapest Szíve projekt önmagában is jó példa szerintük arra, hogy a felszíni közterületfejlesztések milyen fellendülést tudnak hozni a környék lakáspiacára.

A Kecskeméti utcában, illetve az Egyetem tér környékén a felújítás, a forgalomcsillapítás hatására egyértelműen nőtt a kereslet, itt gyorsabban lehet értékesíteni a lakásokat, mint a környéken lévő, egy-két utcával távolabb fekvő ingatlanokat.

Ez komoly!

Az eladók már előre beárazták

Kitértek arra is, hogy az eladók már évekkel a metró átadása előtt előszeretettel hangsúlyozták: a nyomvonalhoz közel esik az adott ingatlan. Így a metró árfelhajtó, pontosabban árcsökkenést visszafogó hatása a várakozásokon keresztül már korábban beárazódott. A vevői oldalon viszont egyelőre nem látható, hogy az új metróvonal átrendezte volna a preferenciarendszert. Ez az OC szerint valószínűleg később lesz érezhető, ahogy a közlekedés is megindul a metróvonalon, és az érintett területek szorosabban kapcsolódnak a városi közlekedési hálózat fő ütőereihez.

A felszíni közterület-felújítások persze növelik egy-egy terület keresettségét a vevői oldalon is, de ez független a metró jelentette közlekedési kapcsolatoktól. Az új metróvonal több fázisban gyakorol hatást a lakáspiacra, és egyelőre csak a várakozásokon alapuló fázis zárul le, a következő években a vonal tényleges használata valószínűleg tovább fogja formálni a környék ingatlanpiacát – borítékolták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik