Az Ipsos Zrt. 2013 szeptemberében és decemberében is elvégezte az apróhirdetési online oldalak piacának átfogó felmérését. A kutatás a hagyományos átkattintás alapú látogatottságmérési adatokon túl a weboldalak felhasználók általi használhatóságára, a hirdetési site-ok hatékonyságának feltérképezésére koncentrált.
A felmérés módszere
A kutatás során alkalmazott módszertan egy validált, és több országban is használatos mérőeszköz volt, amely elsősorban a hirdetők tapasztalatait állította fókuszba. Egy hirdető csak egyszer válaszolhatott a kérdőívre, függetlenül attól, hogy hány terméket kínált eladásra az adott oldalon.
A mintába került hirdetéseket (és hirdetőket) random módon választották ki, weboldalanként hasonló arányokat követve termékkategóriára, eladó típusra, illetve a hirdetésfeladás régiójára vonatkozóan. Az adatfelvétel egy héten keresztül zajlott, melynek minden egyes napján az egy héttel korábban posztolt (vagy frissített) hirdetések hirdetőit kérdezték a kutatók. A kutatás alapjául szolgáló adatbázis mindig a hirdetésfeladás napján készült, tehát a gyorsan forgó termékek is ugyanakkora eséllyel kerülhettek a mintába, így az értékesítés sikerességére vonatkozó válaszok könnyen és megbízható módon voltak összevethetőek.
Hamarabb lehet szabadulni az árutól a Jófogáson
A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy a Jófogás.hu a rövidebb időintervallumon belüli sikeres eladásokat tekintve jóval hatékonyabb, mint a konkurens oldal, habár az is kiderült, hogy kis mértékben jobb megítélést társítottak az Apródhoz a felhasználók. Ennek ellenére a Jófogáson a meghirdetett termékeket hamarabb el lehet adni.
A két oldalt közel azonos arányban látogatják a hirdetők, csupán 8 százalékos eltérés van az Apród javára. (Jófogás 67, Apród 75 százalék) Az Apród.hu-n egyébként valamennyivel nagyobb az aránya azoknak a hirdetőknek, akik egyszerre több cikket kínálnak eladásra. (Jófogás 63, Apród 70 százalék), illetve a felhasználói kevésbé használnak párhuzamosan egyéb hirdetési oldalt termékük értékesítésre.
Gyorsan cserélnek gazdát a portékák
A hatékonyság tükrében azonban már más kép rajzolódik ki: a Jófogáson ugyanannyi idő alatt jóval több potenciális vásárló vette fel a kapcsolatot az eladókkal (62 vs 51 százalék). (Az Apródon a kapcsolatfelvétel esélye nagyobb, mert több eladó felé jeleztek vissza, viszont nagyobb volt a csalók, ill. komolytalan érdeklődők aránya.)
A Jófogáson az Apródhoz hasonló arányban kerültek a portékák értékesítésre, de a Jófogás esetében jóval gyorsabban sikerült gazdát cserélniük. Míg a Jófogás az összes értékesített cikk 41 százalékának eladását 3 napon belül biztosította, addig az Apród esetében a 3 napon belüli értékesítési hatékonyság 32 százalékos volt. Az egy héten belüli eladásokat tekintve még nagyobb a különbség a két weboldal között: az összes meghirdetett termék közül a Jófogás 71 százalékot, míg az Apród 54 százalékot értékesített egy héten belül.