Sokakat sokkolhat, de az esküvőre készülő menyasszonyok valószínűleg már tudják: a (remélhetőleg) egyszerhasználatos ruha, amiben az oltár elé fognak lépni, 200-500 ezer forintba fog kerülni. Ha varratja az ember, az sem teszi sokkal olcsóbbá, mivel a menyasszonyi ruháknál használatos jobb minőségű textilek egyszerűen drágák. És ezt az emberek jobb ötlet híján egyszerűen elfogadják.
Az évtizedek – vagy talán évszázadok – óta megbízhatóan ketyegő esküvőbizniszbe éppen ezért bombaként robbant a svéd H&M üzletlánc legújabb ötlete: a húsz-huszonötezer forintos esküvői ruha. A kicsit görögös hangulatú, egyszerű, de azért erőteljesen alkalminak tervezett ruha egyelőre csak néhány üzletben lesz kapható.
Így néz ki.
Volt már hasonló
Ez egyébként nem a H&M első próbálkozása az esküvői piacon – 2006-ban egy dizájner készített egy esküvői ruhát az áruház számára. Ám az nem volt ennyire mezítlábas sem árában, sem dizájnjában.
A H&M mostani elgondolása azonban alapjaiban rengetheti meg az esküvői bizniszt. Ugyanis egy olyan gondolkodásmódot testesít meg az esküvőkkel kapcsolatban, ami jó mélyen a zsebébe vághat annak az iparágnak, amelyben még a legegyszerűbb dolgok is ötször annyiba kerülnek, csak mert esküvőről van szó. A ruha ugyanis azt közvetíti: nem probléma, ha az esküvőn nem leszel egyedi ruhában. Nem probléma, ha az egész affér faxnimentes. És az esküvői ruha csak egy ruha, amiben – köszönhetően az ügyes dizájnnak – mindenféle formájú nő csinos lehet.
Annyi a fogyasztói társadalomnak?
A Washington Post cikkében egyenesen azt mondja: a H&M ezzel a ruhával a fogyasztói társadalom értékrendjét ássa alá. „A H&M a fogyasztás egyik legfontosabb kulturális és pszichológiai alapkövét ássa ezel alá: miszerint hogy az értékünket jelentős mértékben az határozza meg, hogy milyen dolgokat vásárlunk” – fogalmaz a lap elemzője a menyasszonyi ruha gazdasági jelentéséről írt cikkében.
A Guardian viszont nyugtatja a kedélyeket, mondván: nem ez az első fapados esküvőiruha-próbálkozás a piacon. Volt már a Marks and Spencernek is hasonló ötlete, s több brit lánc is kínált 100 font alatti ruhát. „Ám, míg a szuperolcsó esküvői ruhák mindig bekerülnek az újságokba, valójában alig látni őket az esküvőkön” – jegyzi meg a cikk.