Pénzügy

Drágább lehet idén a casco

Az áremelkedés oka a biztosítási adó lehet. Jó hír viszont, hogy a feltételek módosításával elvileg ellensúlyozható a drágulás.

Fordulat történt a hazai casco piacon: miután néhány év alatt csaknem feleződött a díjszint, az idei év elején átlagosan 70 600 forintra szökött fel a teljes körű casco díja, ami hét százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor – állapítja meg a Netrisk.hu.

Az online biztosításközvetítő portál adatai szerint az új autót vásárló ügyfelek casco díja 53 százalékkal haladja meg azokét, akik évfordulós váltás miatt kötnek szerződést.

Az adó az oka

A biztosítók tavaly év eleje óta 15 százalékos biztosítási adót fizetnek a casco bevételeik után, így a teljes körű casco átlagdíjainak emelkedése nem meglepő fordulat. Sőt, úgy tűnik, a piaci verseny miatt az adó felét a társaságok át sem hárítják az ügyfelekre – magyarázza a Netrisk.hu vezérigazgatója, Sebestyén László.

Jelentősebb emelésre szerinte azért sem nyílik sok lehetőség, mivel a személygépkocsi-állomány folyamatos öregedése miatt egyre kevesebbek gondolják úgy, hogy megéri full cascót kötni.

Újszerű biztosítást kellene bevezetni?

A portál tapasztalatai szerint a casco piacon nem tapasztalható a kgfb-piachoz hasonló árverseny. A biztosítók inkább az időszakos akciókkal (például a kgfb-kampány során alkalmazott együttkötési kedvezmény), a szegmentált célcsoportoknak kialakított új termékekkel (például idősebb autókra kidolgozott olcsóbb ajánlatokkal), illetve különféle részbiztosításokkal (minicasco, lopás-, törés-, szélvédő- vagy kátyúbiztosítás, stb.) igyekeznek bővíteni ügyfélkörüket.

Növelhetné a teljes körű casco népszerűségét egy olyan termék piaci bevezetése , amely a gépjárműhasználattal arányos díjszabást alkalmaz, így akár évközben is módosulhatna az ügyfél által fizetendő díj annak függvényében, hogy mennyit és hogyan használta az autóját. Ilyen biztosítás azonban egyelőre nincsen a hazai piacon.

Hogyan spórolhatunk az éves casco díjon?

Az év végi váltók számára kézenfekvő opció a spórolásra az együttkötési kedvezmény: a legutóbbi kötelezőkampányban, a kgfb-vel együtt megkötött casco szerződések átlagdíja 51 200 forint volt, ami több mint 27 százalékkal marad el az aktuális évközi díjszinttől.

Az önrész mértékének változtatása szintén jelentős diszkonttényező lehet. Elgondolkodtató fejlemény, hogy a legkedvezőbb, 10 százalék/50 ezer forintos önrészt kilenc százalékponttal kevesebben választják, mint egy évvel ezelőtt – ők immár éppen a felét teszik ki csupán az összes autósnak. Ennek az a magyarázata, hogy a 100 ezer forintos önrészt rögtön mintegy 10 százalékos diszkontot jelent. Fontos azonban tisztábban lenni azzal is, hogy a magasabb önrész összege egy kárnál azt jelenti, hogy többet kell zsebből állnia az autósnak.

Az elektronikus kommunikáció, az elektronikus díjfizetés, illetve a féléves vagy éves fizetési ütem további kedvezményt nyújt az autós számára.

A legolcsóbb cascót az évfordulós váltók kötik

Igen jelentős, több mint másfélszeres az eltérés az átlagdíjakban a szerződéskötés okai szerint.
A legtöbbet, átlagosan 86 400 forintot új autó vásárlásakor hajlandók fizetni az ügyfelek, de a használt autóra kötött új szerződésnél is 72 300 forint az átlagdíj.

A legalacsonyabb díjú cascót az évfordulón szerződést váltó autósok kötik: ők átlagosan 52 900 forintos átlagos éves díj mellett szerződnek az online alkusz oldalain.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik