Nincs karácsony a magyar háztartások zömében szaloncukor és csoki nélkül – derül ki a GfK Hungária felméréséből. Tavaly – válság ide vagy oda – a háztartások majdnem kétharmada költött az év utolsó két hónapjában valamilyen csokoládétermékre, s nem is keveset.
Csokoládéra, pralinéra és szaloncukorra összességében egy-egy háztartás átlagosan 4733 forintot költött a tavalyi szezon két hónapja alatt, ami 13 százalékkal haladta meg az előző éves szintet. A csokoládékiadások emelkedése mögött nem pusztán a csokoládé termékek árdrágulása áll, hanem mennyiségben is növekedett az egy háztartás által a két hónap során megvásárolt édesség (mintegy 4 százalékkal) – összegzi a piackutató jelentése.
A háztartások átlagos édességre kiadott költésének aránya legnagyobb mértékben a szaloncukor miatt nőtt meg. Mennyiségben 8 százalékkal, értékben 27 százalékkal lett több a háztartások vásárlása a 2012-es karácsonyi szezonban az előző évhez képest: így egy-egy háztartás átlagosan 4026 forintot költött egyenként 2,9 kg szaloncukor megvásárlására. Tavaly a háztartások negyven százaléka vett szaloncukrot.
Ugyanakkor biztos jele az árérzékenységnek, hogy erősen emelkedik a kimért szaloncukrok aránya a teljes szaloncukor-eladásból: míg 2010 karácsonyakor a háztartások által megvásárolt mennyiség kevesebb mint fele származott kimért termékekből, addig ez az arány 2012 karácsonyára 60 százalék fölé emelkedett.