A frissdiplomások, fiatal munkavállalók első munkahelyükkel kapcsolatos munkahelyi elvárásait mérte fel a PwC legfrissebb, Millenniumi generáció a munkában (Millenals at Work) című kutatása. Kiderült: a válság világszerte nyomot hagyott a munkaerőpiac alakulásán, és átrajzolta a fiatalabb generációk lehetőségeit és elvárásait is.
A millenniumi generációnak nevezzük az 1980 és 2000 között született generációt, akik napjainkban lépnek be a munkaerőpiacra. A vállalatok számára kiemelten fontos tehát e munkavállalói réteg legjavának alkalmazása, illetve megtartása. Karrierelvárásaik, munkához történő hozzáállásuk, technológiai tudásuk fogja befolyásolni a 21 század munkaerőpiacát, hiszen 2020-ra a munkavállalók felét ők teszik majd ki.
A válaszadók elvárásaik sorában munkáltatójukkal szemben első helyen jelölték meg (összesen 22 százalék) a munkáltatójuktól kapott legfontosabb előnyként a tréninglehetőségek és a fejlődés biztosítását. A fontossági sorrend dobogójának második fokán ezt követi a rugalmas munkaidő 19 százalékos aránnyal, majd harmadik helyen a készpénz jutalmak fontossága a válaszadók 14 százaléka szerint.
Mást várnak, mint a szüleik
A válság és a szűkülő munkalehetőségek miatt nemcsak hazánkban, hanem világszerte jelent egyre nagyobb kihívást az áhított állás megtalálása. A PwC felmérése szerint az Y generáció elvárásai jelentősen megváltoztak a korábbi generációkhoz, így akár a szüleikhez képest. Ez a korosztály összetett ajánlatokat vár munkáltatóitól: előtérbe helyezik személyes ambícióikat és optimistábbak a jövőt illetően. Azonban a nehéz gazdasági helyzet miatt a felmérésben résztvevők 72 százaléka nyilatkozta már 2011-ben azt, hogy kompromisszumot kellet kötnie a munkahelyválasztásánál, például a fizetést, a juttatásokat, vagy annak iparágát, földrajzi elhelyezkedését illetően.
Hazánkban még nagyobb arányban kötnek kompromisszumot a munkavállalók, valamint a munkaerő-piaci hangulat is rosszabb. A pályakezdők véleménye szerint túl sok kompromisszumot kell kössenek annak érdekében, hogy munkához, és megfelelő ajánlathoz jussanak. Meglepő tendencia ez, hiszen Magyarországon az egyes szakmákban egyre súlyosabb problémát jelent a kivándorlás. A jobb munkafeltételek reményében az Y generáció képviselői nagyobb számban keresnek munkát külföldön, amit mára a hazai nagyvállalatok is felismertek.
A megváltozott munkavállalói elvárások miatt számos cég vezetett be olyan kezdeményezéseket, melyekkel a tehetséges szakértők megtartását célozzák. A millenniumi generáció elvárásai munkáltatójukkal szemben világosak, ezeknek a megértése és teljesítése jelentheti a megoldást a tehetségek megtartására, amely egészen más viselkedést és hozzáállást igényel a ma munkaadóitól – állítja a PwC.
Csökkenő személyes kapcsolatok
A világgazdasági folyamatok alakulása miatt nőtt a millenniumi generáció lojalitása a munkáltatójuk iránt. Míg 2008-ban a megkérdezettek 75 százaléka nyilatkozta azt, hogy élete során 2 és 5 munkáltatója lesz, addig 2011-ben ez az arány 54 százalékra csökkent. A bizonytalan helyzet miatt a válaszadók több mint negyede számít arra, hogy több mint 6 munkáltatója lesz élete során, összevetve a 2008-as 10 százalékos aránnyal.
A technológia fejlődése az Y generáció életének minden területén uralkodóvá vált. Ezért nem meglepő, hogy a válaszadók 41 százaléka az elektronikus kommunikációt jelölte meg elsődlegesként, megelőzve a személyes és a telefonos kapcsolattartást.
Optimizmus és karrierlétra
A gyors karrierlehetőség minden fiatal munkavállaló álma. A felmérés válaszadóinak 52 százaléka jelölte meg, hogy a gyors karrierlehetőség miatt választotta munkaadóját. A képzeletbeli dobogó második helyén a versenyképes fizetés áll a munkavállalók 44 százaléka szerint.
Az Y generáció alapvetően optimista a terveit illetően. Ezt mutatja az eredmény is, miszerint 67 százalékuk véli úgy, hogy jobban fog élni a szüleinél. Mindemellett fontos elvárás a cégek részéről a pontosabb „elváráskezelés”, hiszen jelenleg a fiatal munkavállalók többsége csalódik az első pár év munkatapasztalat során, ami hozzájárul a kifelé tekintéshez, a növekvő fluktuációhoz.
A PwC felmérésében 4000 válaszadó vett részt a világ 75 országából, akik a millenniumi generáció képviselői.