„Az alkalmazottak felelőssége saját termelékenységi hatékonyságuk kezelése, a vezetőknek és a közvetlen feletteseknek azonban csapatuk összeállításakor figyelembe kell venniük a termelékenységi modelleket” – mondta Donna Dawson viselkedéskutató pszichológus az ICM Research által 18 európai országban közel 5500 irodai dolgozó körében végzett tanulmány kapcsán. A Canon Europe Donna Dawsont kérte fel a jelentés elkészítésére, aki négy általános termelékenységi személyiséget azonosított: a Hajnalkákat, a Késő délutáni süppedőket, a Déltáji mestereket, valamint az Ebédidős henyélőket. A jelentés rávilágít, hogy amennyiben a vezetők felismerik alkalmazottaik személyiségtípusait, könnyebben befolyásolhatják termelékenységüket.
A Hajnalkák a nap kezdetén a leginkább termelékenyek, ám általában ebéd után pillanatok alatt csökken hatékonyságuk, míg a Késő délutáni süppedők a legnagyobb lendülettel közvetlenül ebéd után rendelkeznek, és késő délután a legkevésbé aktívak. A Déltáji mestereknek a reggelek folyamán legalacsonyabb a teljesítményük, és a délután közepére válnak produktívvá, az Ebédidős henyélők pedig kedvelik a hosszan elnyúló ebédeket: az elveszett munkaidőt megnövelt termelékenység mellett késő délután pótolják. „A vezetőknek a különböző személyiségekből úgy kell egy kiegyensúlyozott csapatot létrehozniuk, hogy kiegészíthessék egymást. A négy személyiségtípus vegyítése hozza a legjobb hosszú távú eredményeket” – tette hozzá Dawson.
A legfontosabb a megbecsülés
A kutatás eredményei szerint az alkalmazottak legfőbb motivációja a megbecsülés. A megkérdezettek 85 százaléka vallotta, hogy felettese dicséretével és elismerésével termelékenyebbé válna. Ez az érték Magyarországon 93 százalék, ám Spanyolországban valamint Romániában is meghaladta a 90 százalékot. Csupán 80 százalék gondolta úgy, hogy a prémiumok, valamint a fizetésemelés növelné a termelékenységüket. Hazánkban a felmérésben részt vevők 90 százaléka értett egyet azzal, hogy a jutalmak ösztönzően hatnak a termelékenységre.
„Az egyéneknek fontos, hogy elfogadják őket, és nélkülözhetetlennek érezzék magukat. Míg a pénzbeli ösztönzők a rövid távú motivációt segítik, a mindennapi munka elismerése hosszú távon is hozzájárul az elégedettséghez, így a megbecsültség érzése valóban motivál” – mondta Donna Dawson.
A vezetők a csapat lógósai
Magyarországon és Európában az irodai dolgozók több mint fele a magasabb pozíciót betöltő felettesek, vezetők közül jelölte ki a csapat legkevésbé termelékeny tagját. Hazánkban a válaszadók 34, Európában pedig a 28 százaléka a helyetteseket tartotta a legtermelékenyebbnek. Ez a kép azért élhet a dolgozókban, mert a felső vezetők a feladatokat a helyetteseiknek delegálják, így ők végzik a munka látható részét.
Érdekes eredmény, hogy az európai válaszadók 43 százaléka saját magát érezte a csapat legtermelékenyebb tagjának. Ez az érték az Egyesült Királyságban és Németországban 54 százalékra emelkedett, ezzel szemben a magyar (34 százalék) és cseh alkalmazottak kétharmada vallotta, hogy nem ő a csapat leghatékonyabb tagja.
„A vezetők újabb és újabb módszereket keresnek csapatuk hatékonyságának folyamatos növeléséhez. Jelentős potenciál rejlik a termelékenységben, amennyiben mernek változtatni az általános üzletvezetésen, az alkalmazott technológiákon, valamint a csapatok összetételén” – tette hozzá Adam Gillbe, a Canon Europe európai megoldásaiért felelős marketingmenedzsere.