Pénzügy

Hatékony segítséget kapnak az álláskeresők

Ügyfélbarát munkaügyi kirendeltségek, egyszerűsített eljárás és a munkavállalókat szolgáló cd várja az álláskeresőket. Legalábbis pár éven belül.

Az összes munkaügyi kirendelétséget felújítják 2010-ig – mondta Csizmár Gábor foglalkoztatási és munkaügyi miniszter azon a sajtótájékoztatón mondta, melyet a tizenöt esztendeje létrehozott Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) munkájáról tartott a minisztérium.

Túlterhelt ügyintézők

A minisztérium az elmúlt időszakban fokozott súlyt fektetett arra, hogy a munkaügyi kirendeltségeket ügyfélbaráttá tegye. Csizmár Gábortól megtudtuk, hogy az év végéig nyolcvan munkaügyi kirendeltséget újítnak fel, 2010-ig pedig valamennyi – összesen százhetvenhárom – kirendeltség modern, európai körülményeket biztosít az álláskeresőknek, az ügyfélként jelentkező munkáltatóknak. A szolgálat kirendeltségei évente nyolcszázezer ügyfelet fogadnak, a roppant szám a Foglalkoztatási Hivatalban, a megyei munkaügyi központokban és a kirendeltségeken tevékenykedő négyezer hatszáz dolgozó között oszlik el. Ez önmagában is hatalmas terhet ró az ügyintézőkre, és kérdésessé teszi a színvonalas munkát. Egyértelműen rontja viszont a hatékonyságot az ügyintézés bürokratikus gyakorlata, a sok papírmunka; az ügyintézők túlterheltek, kevés az idő és az energia az ügyfelekre. A munkaügyi dolgozók kiégésének megakadályozására, illetve a tüntetek kezelésére különböző tréningeket tartanak, melyek iránt igen nagy igény mutatkozik.

Csizmár Gábor ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a bürokratikus rendszer örökség, mindamellett igyekeznek fellépni ellene: a jövőben egyszerűsítik az eljárásrendet, informatikai eszközök segítségével gyorsítják a munkafolyamatokat. A tervek között szerepel, hogy az ügyintézőnek több szabadságot biztosítsanak munkájuk során, hogy ne egy meghatározott forgatókönyv szerint dolgozzanak, hanem figyelembe vehessék az ügyfél egyéni problémáit is. Ehhez a paradigmaváltáshoz viszont évekre van szükség, tette hozzá a miniszter.

Informatikai újítások

Kiegészülnek az elérhetőségi lehetőségek az önkormányzatoknál, civil szervezeteknél, teleházakban létesített háromszázötven úgynevezett információs ponttal is. Az ügyfelek az interneten is elérhetik a szolgálat információit, szolgáltatásait, és már dolgoznak az ÁFSZ új honlapján, melyet a tervek szerint néhány hónapon belül befejeznek. Kétségtelen, hogy történt előrelépés informatikai területen, a színvonalbeli különbség azonban igen nagy az egyes megyei kirendeltségek működtette portálok között, nincs egységes rendező elv a tartalomra, működésre, megjelenésre nézve, az ÁFSZ honlapja sem igazán felhasználóbarát. Pozitívum viszont, hogy a minisztérium elkészített egy cd-t, melyen a munkavállalók jogaival és kötelezettségeivel kapcsolatos információk kaptak helyet. A CD-hez a munkaügyi kirendeltségeken, a munkavállalói érdekképviseleteken juthatnak hozzá az érdeklődők.

A FigyelőNet kérdésére válaszolva a miniszter elmondta: ma Magyarországon ötvenhét százalékos a foglalkoztatottság, melyen évente fél-egy százalékkal lehet javítani korszerű foglalkoztatáspolitikai programmal, a teljes foglalkoztatás elérése azonban lehetetlen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik