Pénzügy

Call centerek – felszívják a magyar munkaerőt

admin
admin

2005. 07. 07. 07:18

Bár már számos szolgáltató központ települt Magyarországra, a jövőben még több nemzetközi cég tervezi ilyen központjának hazánkba helyezését. A több tízezer dolgozót foglalkoztató cégek alkalmazkodtak a magyar munkaerőpiachoz: már nem elsődleges elvárás az idegen nyelvek ismerete.

Speciális nyelvtanfolyam

Ma már van olyan nyelviskola is, amely speciálisan call centerben dolgozóknak kínál nyelvtanfolyamot, hatalmas sikerrel. Nagyon sokan még a tanfolyam alatt találnak maguknak munkát, mert a cégek értékelik, ha valaki igyekszik speciálisan képezni magát.


Hazánkban az elmúlt években elszaporodtak a call centerek, a mintegy 600 telefonos ügyfélszolgálatnál több mint tízezer dolgozót foglalkoztatnak. Nem véletlen, hogy a munkát keresők is egyre gyakrabban találkoznak ilyen típusú álláshirdetésekkel, és a piac várhatóan még tovább fog bővülni. „A munkaerőpiacon egyre nagyobb számban keresnek telefonos ügyfélszolgálati dolgozókat, és várakozásaink szerint az elkövetkezendő években ez a piac csak nőni fog” – mondta el a FigyelőNetnek Fazekas Zsolt, a Hill International fejvadászcég ügyvezető igazgatója. A szolgáltató központokba telefonos ügyfélszolgálatra, belső helpdesk-feladatok elvégzésére keresnek elsősorban magyar munkaerőt.

Nem a végzettség a legfontosabb

„Most már sokkal könnyebb megbízható, jó munkaerőt találni ilyen állásokra – állítja Fazekas Zsolt, a Hill International fejvadászcég ügyvezetője. – Korábban egy középfokú végzettséggel rendelkező embernek szinte semmi esélye sem volt, hogy eladói munkánál komolyabb állást találjon.” Ma zömében középfokú végzettséggel rendelkezőkkel töltik fel az ilyen állásokat, mivel diploma nem szükséges az ügyfélszolgálati munkák elvégzéséhez. Ráadásul ez a munka jó fizetést és jó perspektívát kínál, és ajánlólevélnek sem utolsó.

Korábban problémát jelentett, hogy Magyarországon inkább a fiatalok és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők beszélnek idegen nyelveket. Így a nagy cégek előszeretettel alkalmaztak pályakezdőket, hiszen nem a szakmai gyakorlat, hanem a nyelvtudás és a számítógépes ismeretek a fontosak. Ugyanakkor a diplomásokat a legnehezebb megtartani hosszú távon az ilyen típusú munkára.

Az idetelepülő cégek viszont alkalmazkodtak a magyar munkaerőpiachoz. „Ma már elegendő, ha egy csoportból 2-3 alkalmazott beszél idegen nyelvet, aki fogadja a külföldről érkező hívásokat” – mondta Szűcs László, a Trenkwalder-Multiman munkaerő-közvetítő cég munkatársa. Általában egyébként angolul és németül beszélő munkavállalókat keresnek az ilyen központokba.

Magas fluktuáció

Az ügyfélszolgálati munka azonban gyakran felőrli az idegeket. „Az ember beül egy szűk bokszba, magára teszi a fülhallgatót és a mikrofont, és órákon keresztül csak telefonokra válaszolgat” – mondta el a FigyelőNetnek egy diplomás hölgy, aki korábban egy ilyen szolgáltató központban dolgozott. Ám pár hónap után munkát váltott, nem bírta sokáig ezt a fajta munkavégzést. Nem véletlen, hogy az elsődleges felvételi kritériumok között a monotóniatűrés, az ügyfélbarát mentalitás, a logikus gondolkodás és a jó problémamegoldó készség szerepel.

Mindezek ellenére az ilyen vállalatoknál általában nagy a fluktuációs ráta, ám a cégek vezetői igyekeznek leszorítani ezt az arányt. Masszírozást rendelnek, csocsóasztalt vesznek az alkalmazottaknak. A több mint 400 alkalmazottat foglalkoztató közép- és kelet-európai regionális központ, a SYKES Magyarország 2001-ben például elnyerte a Hewitt-Figyelő Legjobb Munkahely díját. Az ügyféltámogatást, műszaki támogatást, valamint telemarketing-szolgáltatásokat kínáló budapesti központban kiemelten figyelnek a munkavállalók megtartására. „Jelentős mértékben fektettünk be alkalmazottaink oktatásába és továbbképzésébe, illetve ezen túlmenően, folyamatos növekedésünk miatt további karrierlehetőségeket tudunk kínálni munkatársainknak, a vállalatunkon belül” – mondta László György, a SYKES magyarországi ügyvezető igazgatója.

„A cégeknél azonban szinte minden esetben nagy a fluktuáció, a munkatársak 2-3 évet töltenek egy helyen, mert sokan nagyon nehezen tűrik a monoton, gyakran idegőrlő munkát” – mondta el a FigyelőNetnek Győrfi György, az Adecco munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cég ügyvezetője.

Ugródeszka is lehet

„Most jó ajánlólevél, ha valaki már dolgozott egy IBM, Exxon Mobile vagy egy General Electric ügyfélszolgálatán – állítja Győrfi György, az Adecco ügyvezetője. – Itt nem a diploma, hanem a nyelvtudás a legfontosabb, így az ilyen típusú munkákra nemcsak főiskolások vagy egyetemisták, hanem középfokú végzettséggel rendelkezők is bátran jelentkezhetnek.”

Sok cégnél ráadásul egy ígéretes karrier ugródeszkája is lehet az ügyfélszolgálati munka. „A KLM-nél például egyenes vonalú továbbjutás várt a jó munkaerőre a szolgáltató központokból. Más vállalatoknál azonban nehéz új területre továbblépniük az alkalmazottaknak” – osztotta meg tapasztalatait Szűcs László.


vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.