Pénzügy

Lift: bevágódni fél perc alatt

A liftben a hierarchia bármely szintjén dolgozó munkatársak vagy potenciális ügyfelek is összefuthatnak. Harminc másodperc adatik meg egy beosztottnak vagy egy cég képviselőjének, hogy reklámozza magát, lendületet adjon a karrierjének.

A cégek hat pontja

1. Milyen termékről vagy szolgáltatásról van szó?
Röviden vázolja, mit is kínál. Mellőzze a lényegtelen részleteket.
2. Ki a célcsoport? Kit céloznak meg a termékkel vagy szolgáltatással? Milyen piaci szegmensről van szó? Mekkora ez a piac?
3. Miből származik a bevétel? Honnan jön a pénz?
4. Kié a cég?
Ahogy a befektetők mondani szokták, a zsokéra fogadj, ne a lóra. Mondjon egy-két részletet a cég hátteréről, eredményeiről.
5. Kik a versenytársak?
Pár szóban mondja el, kikről van szó, és milyenek az eredményeik. Szoros versenyben elért jó eredmény a céget dicséri.
6. Miben rejlik a cég sikere? A siker önmagában nem garancia. Partnerünknek tudnia kell, hogy mitől versenyképesebb a mi vállalkozásunk.


A liftszöveg (elevator speech) onnan kapta a nevét, hogy olykor a legváratlanabb pillanatban és körülmények között találkozunk számunkra, karrierünkre nézve fontos emberekkel, cégek vezetőivel, döntéshozókkal, például egy liftben. Ez az amerikai szakemberek szerint bár rövid, ám igen jó alkalom, hogy kapcsolatba kerülhessünk velük. Ezeknek a speciális kondícióknak megfelelően kidolgozták a liftszövegre fordítható kapcsolatteremtési eszközt, melynek a tengerentúlon komoly irodalma van: hogyan lehet hatékonyan reklámozni saját magunkat 30 másodperc alatt?

Ilyenkor segít az előre elkészített liftszöveg, mely nem más, mint egy részletesebb bemutatkozás, önéletrajz fél percben. A liftszöveget szabadúszóknak, vállalkozóknak, menedzsereknek ajánlják az amerikai szakemberek, de a főnök-beosztott viszonyban is kamatoztathatjuk jól megírt szövegünket. A műfaj ugyan nem egyidős a felvonók megjelenésével, de az Egyesült Államokban már a hatvanas évektől kezdve foglalkoznak a liftszövegek jelentőségével.

Ideális hely

A szakkönyvek szerint a lift ideális közeg egy jelentős üzenet közvetítésére. A liftben utazók zárt térben tartózkodnak, egész közel egymáshoz, kényszerűségből át is hágják egymás auráját, nagyon fogékonyak tehát minden információra. Ezt a szerencsés pillanatot fordíthatjuk előnyünkre: egy feszengő, kellemetlen, egymás feje fölött átnéző, a kijelzőt bámuló utazás helyett kapcsolatot, karriert építhetünk az emeletek közt. Ha mást nem is, de valamilyen benyomást biztosan tehetünk utazó társunkra. A liftszöveget hivatkozásnak is ajánlják Amerikában: a következő találkozást, vagy telefononbeszélgetést kezdhetjük azzal,  „Tudja, akkor a liftben…”

Dale Kudrow amerikai karrier-tanácsadó a habozókra, félénkebbekre gondolva hozzáteszi: „Bízzanak bennem, senki sem fog megsértődni.” Vagyis nem lesznek kínos pillanatok, sőt, nyugodtan számíthatunk érdeklődő tekintetekre.

Maradandó nyomot hagyni

A liftben nem működik az egyszerű bemutatkozás. „Üdvözlöm, X. Y. webdizájner vagyok, honlapokat készítek” – a karrier-tanácsadók szerint egy ilyen típusú bemutatkozás alig hagy valami nyomot beszélgetőpartnerünkben, egy név a bemutatkozás pillanatában kihullik memóriájából, bár az emberek mosolyogva reagálnak ilyenkor egymásra, a kapott információk bekerülünk az agyak egy távoli rekeszébe.

Abban valamennyi szakértő egyetért, hogy a liftszöveget, a bemutatkozást a partner érdekeit nézve kell elkészíteni, vagyis ki kell emelni, hogyan lehet valaki leendő partnere segítségére. A liftszöveg tehát így kezdődik: „Különféle cégeknek segítek, hogy könnyen kezelhető és szép honlapot készítsenek el.”

Bárhol előhúzható a panel

A liftpanel nem csak a felvonókban, páternoszterekben nyújthat segítő jobbot. Konferencián, önkiszolgáló étteremben is jól jön, a bankautomatánál vagy a szupermarketben sorban állva is, mindenütt, ahol kevés az idő hosszan beszélgetni. Kis gyakorlás után a mindenkori szituációban szabadon át is szabható, rövidre vágható, vagy bővíthető.

Chris King munkatanácsadó szerint a liftszöveget érdemes megtanulnunk, „álmunkból felébresztve is fújnunk kell”. Azt is ajánlja, hogy gyakoroljuk, tükör előtt próbálgassuk. A liftszöveg nem kopik el, minél többet ismételjük, annál jobb lesz, ne feszélyezzen minket, hogy már sokszor elmondtuk ugyanazt.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik