Egyre népszerűbbek a csomagautomaták – idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Nagy Webáruház Felmérés szerint az egyre növekvő kereslet lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak fő oka.
A kutatás alapján tovább nőtt azon webáruházak aránya, amelyek vásárlóik számára csomagautomatás átvételi lehetőséget kínálnak, ami a szállítási forma iránt kereslet élénkülésére utal. Az idei felmérés adatai szerint
- a webáruházak 73 százaléka kínál csomagautomatás átvételt, szemben a tavalyi 65 százalékkal.
- A csomagpontok aránya szintén nőtt, 70 százalékra a tavalyi 56 százalékról.
- Ezzel párhuzamosan a házhozszállítás, bár továbbra is népszerű (93 százalék), kis mértékben visszaesett a tavalyi 95 százalékhoz képest, jelezve az átvételi módok változó preferenciáit.
A csomagautomaták kényelmesek és rugalmasak, ezért egyre népszerűbbek, de a szolgáltatók nem tudnak elég gyorsan bővülni. Nem lennék meglepve, ha karácsony környékén ismét hasonló problémák jelentkeznének, ezért érdemes előre tervezni, és már most megrendelni az ünnepi ajándékokat” – kommentált a felmérést készítő cég ügyvezetője, Rab Máté.
A szakértő hozzátette, éppen 10 éve, 2014-ben jelentek meg Magyarországon először a csomagautomaták, de akkor még mindössze a webáruházak 12 százaléka kínált csomagautomatás átvételt.
A kapacitásproblémák másik jelentős oka a felmérés szerint az együttműködés a külföldi piacterekkel és online platformokkal. Amikor ezek a cégek szerződést kötnek egy csomagautomata-szolgáltatóval, akkor
Ez különösen kritikus szezonális időszakokban vagy kedvezményes kampányok idején, amikor a rendelések száma jelentősen nő. Ezek a helyzetek komoly kihívást jelentenek a szolgáltatók számára, akik nehezen tudják kezelni az átmeneti kapacitáshiányokat.A cég 2008 óta minden évben elvégzi a felmérést a hazai webáruház-tulajdonosok közreműködésével. A 17. alkalommal elkészült felmérésben 998 webáruház-tulajdonos vett részt, melyet ezúttal a Visa támogatásával végeztek. A kutatásból kiderült még, hogy bár a magyar webshopok optimisták, komoly kihívásokkal néznek szembe, különösen a külföldi terjeszkedés és a vevőszerzés terén. A fizetési szokások is átalakulnak – az online bankkártyás fizetés az élre tört.