Gazdaság

Újabb jel arra, hogy a Temu a hazai online shopok sírját ássa

GettyImages
GettyImages

Miközben Magyarországon már minden negyedik bankkártyával fizetett forintot online kereskedőnél fizetünk, aggodalomra ad okot, hogy az ázsiai globális piacterek, kiemelten a Temu előretörése miatt a hagyományos kereskedésekben gyorsabban nőtt a kártyás fizetések aránya, mint a hazai webshopokban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője, Gergely Péter. Íme az adatok, amire alapozza kijelentését:

  • Minden hazai kibocsátású bankkártyával itthon elköltött 100 forintból 24-et már online kereskedőnél fizetünk.
  • Történelmi csúcsra jutott az online bankkártyás költés: a magyar webshopokban kifizetett 876 milliárd forint 17,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szinteket.
  • Eközben a fizikai kereskedőknél elköltött 3719 milliárd forint „csak” 8,3 százalékos növekedést jelent.

Fontos észre venni szerinte, hogy a tranzakciók számának növekedésében a hazai bankkártya-történelemben először fordult elő, hogy a fizikai kereskedőknél itthon lebonyolított tranzakciók arányaikban jobban tudtak növekedni, mint az online boltokban lebonyolított bankkártyás forgalom.

Míg

  • a bankkártyáinkkal/óráinkkal 2024 első negyedévében 407 millió alkalommal fizettünk a boltokban, ami 10,4 százalékos növekedést jelent, addig
  • a hazai webshopokban elért új rekord, a hagyományosan erős karácsonyi negyedéves forgalomra is ráverő 50,2 millió kártyás vásárlás csak 8,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 46,1 millió kártyás vásárlás számát.

A Temu letarolja a hazai online kereskedelmet

A hazai internetes kereskedelem iránti érdeklődés megtorpanását Gergely Péter szerint teljesen egyértelműen az ázsiai webshopok, ezen belül a Temu előretörése magyarázza. A külföldi internetes vásárlások darabszáma közel háromszor gyorsabb bővülést mutatott az év elején éves összevetésben, mint a hazai online kereskedők forgalma. 

  • Az idei első három hónapban már több mint 36,3 millió külföldre irányuló internetes vásárlást regisztrált a Magyar Nemzeti Bank,
  • a nemzetközi online piactereken elköltött 556 milliárd forint 27,7 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 435 milliárdos értéket.

A hazai webshopok térnyerésének végét jól mutatja a portál szakértője szerint az, hogy míg egy évvel korábban az internetes kereskedelemben lezajló bankkártyás fizetések 61 százaléka hazai kereskedőknél bonyolódott, a magyarországi internetes bankkártyás vásárlások aránya idén március végéig már csak 58 százalékos súlyt képviselnek. A vásárlások értékében ennél is komolyabb a visszaesés: egy évvel ezelőtt a teljes online bankkártyás fizetési forgalom kétharmada hazai webshopokban bonyolódott, idén, az első negyedévben ez az arány már alig haladja meg a 61 százalékot.

Az ázsiai vetélytársak előretörése ellenére a szakértő szerint minden kereskedőnek érdemes elgondolkodnia, hogy a hagyományos kereskedelmet internetes értékesítéssel is megtámasztja. Ezt Gergely Péter szerint mindennél jobban alátámasztja, hogy a hagyományos boltokban bonyolított vásárlásoknál az átlagos bankkártyás fizetés összege 9130 forint volt, miközben a webshopokban ennek közel kétszeresét, több, mint 17 450 forintot költenek a vásárlók.

Kapcsolódó
Őrület, ami a webáruházaknál zajlik: hátat fordítanak a vásárlók a magyar kereskedőknek
A Temu és társai elszívják a vásárlóerőt a hazai cégek elől.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik