Gazdaság

Totalcar.hu: teljes káoszra készülhet, aki külföldi autót honosítana

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Mivel az új autók hazai eladása nem képes kielégíteni a használt autók iránti keresletet, évente több százezer importált jármű érkezik az országba. Azonban ezek honosítása nemcsak költséges, hanem számos egyéb kellemetlenséggel is jár. Az utóbbi időben a külföldről behozott használt autók honosítása és műszaki vizsgáztatása tragikomédiába fulladt – olvasható a totalcar.hu cikkében.

A külföldről behozott autók honosításának három alapvető módja van:

  • Az első módszer a honosítás, azaz egy egyszerűsített eljárás, amely során az autó még érvényes, EU-s műszaki vizsgáját elfogadják a magyar hatóságok. Ennek díja 8 ezer forint.
  • A második a honosítással egybekötött műszaki vizsga, amire akkor van szükség, amikor az autó érvényes, uniós műszaki vizsgája csak rövid ideig tart, így indokolt annak meghosszabbítása újabb két évre. 8 ezer forint a honosítás plusz 16290 forint a műszaki vizsga díja.
  • A harmadik módszert azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyek nem rendelkeznek külföldi, érvényes hatósági vizsgával. Ezek a járművek egy egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kapnak friss műszakit. Díja 39 ezer forint.

Az érvényes műszakis autók honosítását, melyek minden uniós dokumentuma rendelkezésre áll és COC papírral is rendelkeznek, újabban a Magyar Autóklub állomásain is el lehet intézni, azonban az egyedi vizsgát kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásai végezhetik. Ezt követik a további lépések: eredetiségvizsga, regisztrációs adó befizetése, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése és a jármű névre íratása.

A portálnak nyilatkozó szakmabeliek szerint a problémák 2023. július 28-án kezdődtek, amikor a döntéshozók az időpontfoglalási rendszert áthelyezték az online térbe. Véleményük szerint ez a lépés oda vezetett, hogy

ma már szinte lehetetlen szabad időpontot találni a vizsgákra,

és a külföldről behozott autók honosítása hetekig, sok esetben hónapokig is elhúzódik.

Véleményük szerint a problémát az okozza, hogy központilag havonta egyszer, egy kéthetes időablakot nyitnak meg, amely során vizsgabázisonként mindössze 250 időpont válik elérhetővé. Ezek az időpontok húsz perc alatt betelnek. Ráadásul, a piaci résre reagálva megjelentek olyan cégek is, amelyek embereket alkalmaznak arra, hogy folyamatosan figyeljék a rendszert, és azonnal lefoglalják a szabad időpontokat, amint elérhetővé válnak.

Jelenleg tehát szinte kizárólag a szerencsén múlik, hogy valaki időpontot kapjon, ami érthető módon frusztrációt okoz a résztvevőkben. Nem meglepő, hogy egyes kereskedők és magánszemélyek inkább hajlandóak extra pénzt fizetni egy közvetítőnek, csak hogy minél hamarabb túl legyenek az eljáráson.

Időpontot foglalni kizárólag alvázszám megadásával lehet, ami további nehézségeket okoz, mivel egy véletlen karakterhiba esetén nincs lehetőség sem javításra, sem cserére. Ez azt eredményezi, hogy az időpont örökre elvész, a rendszer nem osztja ki újra, vagyis

a kimaradt vizsga idején a vizsgabiztosok tétlenül malmoznak, miközben kígyózik a sor a rendszer túloldalán. 

A honosításnál az érkezési sorrend számít. Ha valaki nem kerül sorra az adott hónapban, akkor csak a következőben próbálkozhat újra, de garancia semmire sincs. Könnyen előfordulhat, hogy akkor sem jár szerencsével, így végül egy import autó hosszú hónapokon át várhat a sorára és nem közlekedhet.

Mindeközben a statisztikai adatok azt mutatják, hogy csökken az itthon forgalomba helyezett külföldi használt autók száma.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik