Már javában dübörög a 2024-es nyári diákmunkaszezon, a jelentkezések száma pedig ilyenkor – május végétől június közepéig – a legmagasabb. Idén egy héttel később, június 21-én fejeződik be a tanév, ezért ez az időszak június végéig ki fog tolódni. Ugyan a diákmunkatrendek nem sokat változtak a tavalyi időszakhoz képest, az mindenesetre látszik, hogy az érdeklődés folyamatosan nő, mind az iskoláskorú fiatalok, mind a cégek részéről. A számítások szerint
De hány évesen érdemes elkezdeni, milyen bérekkel lehet számolni, és melyek a legnépszerűbb szezonális munkalehetőségek? A Mind-Diák összeszedte, várhatóan mire számíthatnak a dolgozni vágyó fiatalok idén nyáron.Elstartolt a diákmunkaszezon: ezek a területek tarolnak
A kereskedelem, turizmus és vendéglátás továbbra is slágerterületeknek számítanak a nyári diákmunkák terén, ahol a diákok akár előképzettség vagy tapasztalat nélkül is könnyen elláthatnak egyszerű, szezonális munkákat. Így például népszerűek a fiatalok körében a különböző vendéglátóhelyek, balatoni strandok és büfék, ahol pénztárosként vagy árufeltöltőként tehetnek szert plusz keresetre, de akár fagyi- és bárpultosként, vagy gyorséttermi kisegítőként is dolgozhatnak. Felkapottak még a különböző rendezvények, csúszdaparkok is – ide tartoznak az éttermi, hostess vagy animátor munkák. Ezen kívül az adminisztratív és ügyviteli feladatokra is keresnek diák munkaerőt, de a mezőgazdasági, élelmiszeripari szektorokban, valamint a termelőüzemek, logisztikai központok, és a nagyobb SSC-k is szívesen fogadnak diákokat a nyári időszakra.
A cégek többsége felismerte, hogy az adózási szempontból az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás a legelőnyösebb, mert
- a munkáltatónak nem kell fizetnie szociális hozzájárulási adót,
- ha a diák nem dolgozik – mert például beteg vagy nyaral –, a munkaadónak nem lesz fizetett szabadság vagy betegszabadság miatti bérjellegű költsége sem,
ellentétben a klasszikus munkaviszonnyal. „Azt pedig sokan nem tudják, hogy az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb a diákfoglalkoztatás, ugyanis az EFO esetén fizetendő közteherjegy mértékét a munkáltatóknak akkor is meg kell fizetniük, ha a fiatalokat csak napi 4 vagy 6 órában alkalmazzák. Ezzel szemben az iskolaszövetkezeten keresztül alkalmazott diákok után csak a ledolgozott órákat kell kifizetniük, minden HR -adminisztrációt, bérszámfejtést és bejelentést a diákszövetkezet lát el – hívta fel a figyelmet a szövetkezet igazgatója, Göbl Róbert.
Több százezer forintot is meg lehet keresni egy nyár alatt
A 2022-ben bevezetett 25 év alattiaknak járó szja-mentesség (és tegyük hozzá, a diákszövetkezeti foglalkoztatás esetén tb-járulékmentesség) következtében a diákok bruttó bére megegyezik a kézhez kapott nettó fizetésükkel. Azt azonban fontos tudni, hogy az szja-mentesség összeghatárhoz kötött: 576 601 forint havi bruttó jövedelem felett már nem mentesülnek az szja-levonás alól.
A diákmunka órabére továbbra sem lehet alacsonyabb a mindenkori minimálbérnél, ami jelenleg 1534 forint óránként, míg a garantált bérminimum 1874 forint óránként.
azonban ha a diák jogosítvánnyal, speciális szaktudással vagy nyelvtudással rendelkezik, ez az összeg arányosan nőhet. A könnyű fizikai, egyszerű betanított vagy adminisztratív munkáknál átlagban 1600–1900 körüli órabérekre lehet számítani. Tehát ha a diák a szünidő felét – azaz 6 hetet – munkával tölti, 1800 forintos órabérrel számolva 432 000 forintot kereshet, amely 25 év alattiként így a nettó fizetése lesz az szja-mentesség miatt.A Mind-Diák adatai alapján a 25 év alatti diákoknál a szakirányú tanulmányokat kívánó gyakornoki pozíciók bérei a legkiemelkedőbbek: ezek nettó 1 874 és 2 500 forintt/óra közötti sávban mozognak. Ezen belül az átlagnál magasabb fizetések főleg a mérnöki és pénzügyi állásokra jellemzőek. Az IT-s munkák terén kifejezetten projektmunkákba is be tudnak kapcsolódni a hallgatók – ilyen munkakörökben nem ritka a bruttó 3– 4 ezer forintos órabér sem.
„Azok a diákok, akik évközben heti 20–25 órát dolgoznak, nyáron majdnem a dupláját is munkával tölthetik. Ezt kihasználva sok munkahely jellemzően diákokkal pótolja a kieső munkaerőt a nyári szabadságolások idején. Ez mindkét félnek előnyös, hiszen míg a munkaadó ezzel támogatja a leterhelt csapatát, addig a diákok – a saját kereset mellett – értékes kapcsolatokra tehetnek szert” – hangsúlyozta a cégvezető a közleményben. Majd hozzátette gyakori tapasztalat, hogy ha „beválik” a gyakornok, akkor október 31-e után, amikor lejár a frissdiplomás pályakezdő diákigazolványa, főállást is felajánlanak neki az adott cégnél.
Sosem túl korai belépni a munkaerőpiacra
A szakértő kiemelte, hogy az sem ritka, hogy a cégek a saját dolgozóik gyermekeinek biztosítanak nyári munkalehetőségeket. Ilyenkor leginkább a szabadságolások miatt helyettesítendő egyszerűbb projektekbe vagy a könnyen betanítható adminisztratív folyamatokba, kisegítői feladatokba vonják be a diákokat. „Ez a munkaadó és a dolgozó családja szempontjából is egy win-win szituációt teremt: erősíti a munkáltatói márkát és egyben növeli a lojalitást, ugyanakkor az utánpótlás-nevelésben is nagy szerepet játszik, hiszen a cégek akár egy nyár alatt is potenciális szakembereket fedezhetnek fel a fiatalok között” – magyarázta Göbl Róbert.
Sok szülőben merül fel a kérdés, hogy valóban jót tesznek-e azzal, ha ilyen fiatalon engedik a gyereküket diákmunkára. Göbl Róbert szerint kifejezetten hasznos, ha egy tinédzser 15–16 éves korától kezdve, fokozatosan kapcsolódik be a munka világába: először csak nyáron egy-egy hónapot, később pedig akár évközben is egy-egy délutánt, ahogy a tanulmányai engedik. „Tavaly közel 10 ezer fiatal talált munkát cégünknél, idén pedig további növekedés várható. A legtöbb diák évekig rajtunk keresztül dolgozik a nyáron. Először csak azért, hogy például jogosítványra gyűjtsön, vagy megvegye élete első fesztiválbérletét a saját keresetéből. Később pedig akár egész évben vállal diákmunkát, hogy eltartsa magát az egyetem alatt. Sőt, sokan a szakmai gyakorlatukat is így végzik el” – fejti ki a szakértő.
Elmondása szerint egészen látványos változásokat látnak a diákokon, különösen az időbeosztás és a csapatban való együttműködés terén. „Ha csak azt vesszük, ahogy a diákok összeegyeztetik a munkát a tanulmányaikkal: ehhez elengedhetetlen a folyamatos előre tervezés és kommunikáció. Ilyenkor a fiatalok megtanulják, hogy fontos a munkaadó számára is jól tervezhető módon összeállítani a munkarendjüket, hogy minden feladat határidőre elkészülhessen. Ezek a kompetenciák pedig hosszú távon nagy előnyt jelenthetnek a munkaerőpiacon azokkal szemben, akik egyáltalán nem dolgoztak a diák éveik alatt” – zárta a gondolatait.