Gazdaság

Azzal kísérletezik a Toyota, hogy az autói ne szennyezzék, hanem tisztítsák a levegőt

Masanori Inagaki / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP
Képünk illusztráció.
Masanori Inagaki / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP
Képünk illusztráció.

Olyan paneleket kezdett készíteni és tesztelni a Toyota, amelyek az autó elejébe építve széndioxid-szűrőként működnek – írja vasárnapi cikkében a G7.

A gazdasági portál szerint az alapötlet annyira egyszerű és logikus, hogy meglepő, miért nem kezdték el vele a kísérletezést már évtizedekkel ezelőtt. Mint írják, aligha van ennél jobb globális hordozóeszköz arra, hogy átszűrjük vele a levegőt, és minél több szén-dioxidot vonjunk ki belőle. A megvalósításnak rengeteg műszaki és gazdasági problémája, illetve megoldandó mellékszála van, de miután a Toyota végre élesben is beleállt a dologba, legalább elindult egy komoly kutatás-fejlesztési projekt.

A technológiáról a G7 azt írtja: bár a Toyota egy olyan verseny-Corollába építette a tesztfiltert, amely folyékony hidrogént használ, a szűrő valójában egy passzív szerkezet, amelyet bármilyen üzemanyaggal működő járműben használni lehet. Elismerik: a technológia egyelőre rendkívül kezdetleges, egy viszonylag kis felületű, kör alakú szűrőről van szó, amelyet a kocsi orrába építenek. Az alkalmazás első igazán innovatív megoldása az, hogy a befogott szén-dioxidot a motorban amúgy is keletkező hulladékhő felhasználásával elnyeletik (feloldják) egy folyadékban.

Megjegyzik, a hatékonyság még elmarad attól, hogy máris lelkendezhessünk: a szűrő 90 kilométeren mindössze 20 gramm szén-dioxidot fog fel a levegőből, miközben egy mai utcai Corolla modell ugyanekkora távon legalább 10 ezer gramm szén-dioxidnak megfelelő káros anyaggal terheli meg a környezetet. A Toyota hosszabb távon lát fantáziát a megoldásban, különben még eddig sem jutott volna el vele. Azt mondják, az egyik irány a teherautó lehet, amelynek elején jóval nagyobb felületen lehet majd befogni a szén-dioxidot. A legfontosabb fejlesztés a szén-dioxiddal szennyezett folyadék kezelésének kérdése lehet. Ennek komoly logisztikai alapfeladatai is vannak, hiszen a megtelt szűrőt lehetőleg minél hamarabb el kell távolítani a járműből, egy kamionnak például érdemes lenne azonnal cserélnie a benzinkutakon, amint lehetséges – írja a G7.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik