Gigaberuházás jön Szegedre, mint mi is hírt adtunk róla – részben az Mforra hivatkozva –, a kínai BYD építene olyan gyárat, amelyben elektromos autóbuszokat fognak gyártani. A helyszín a várostól északra, a Béketelep nevű rész közelében, közvetlenül az M43-as autópálya mellett lesz – írta a G7. Ez alapvetően mezőgazdasági terület, jó minőségű földekkel, sok kistulajdonossal és egy 130 hektárnyi egybefüggő területet bérlő nagyobb mezőgazdasági vállalkozással. Az itt található szántók jellemzően 30–40, a szőlők, gyümölcsösök 60–70 aranykorona értékűek. A G7 több érintett földtulajdonostól és földhasználótól megtudta: a kisajátítási eljárás már meg is indult.
Mint megtudtuk, a szegedi gazdák, akiknek a termőföldjén az önkormányzat bővítené az ipari parkot, hogy elektromos buszgyártásba fogjon egy kínai befektető, keveslik a felajánlott vételárat az elsőrangú mezőgazdasági termőföldekért. Az érintettek levélben kaptak tájékoztatást a kisajátítás jogalapjáról, illetve arról, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügy az ipari terület bővítése és a Szeged külterületén tervezett beruházás. És mivel a beruházás megvalósításához a teljes területre szükség van, ezért az adott földdarabot a tulajdonos
A lapunk által megkérdezett gazdálkodók attól függően, milyen minőségű a földjük, és van-e rajta termény. Ezt arcátlanul alacsony összegnek tartják.
Most az Átlátszó arról számolt be, hogy közérdekű adatigényléssel kiderítették, 22,8 millió eurót, mintegy 8,6 milliárd forintot fizetett Szeged önkormányzata több olyan ingatlanért, ami a Csányi Sándorhoz tartozó Pick Szeged Szalámigyár Zrt.-é.
A birtokukba került tulajdoni lapok szerint Szeged városa idén ősszel összesen 97 hektár beruházási területet vásárolt saját használatú utakkal a Pick Szeged Zrt.-től. A vételárként megadott 22 830 352 euró mintegy 8,6 milliárd forintnak felel meg. Hogy a többiek földjéért mennyit adott az önkormányzat, nem tudni, mert az Átlátszó adatigénylésére erre nem válaszoltak, csak a Pick Szeged Zrt. számait tudták meg. Emiatt az adatvédelmi hatósághoz fordultak panasszal.
A Bonafarm Csoport megkeresésükre megerősítette a vételárat és egyúttal jelezték, hogy részben közművesített ipari telekről van szó. Az önkormányzat pedig azt írta nekik, hogy
az iparterület ára nem összehasonlítható a mezőgazdasági területtel.
Hozzátették azt is, hogy a Pick-terület értékét az egyik legnagyobb, nemzetközi tapasztalattal is rendelkező magyarországi ingatlanos cég állapította meg. Kitértek rá, hogy a terület értékét növeli az elhelyezkedése (közvetlenül az autópálya-csomópont mellett terül el), valamint az, hogy megtörtént a művelésből való kivonása, a terület jelentős részén pedig már a lőszermentesítési és régészeti munkálatokat is elvégezték, így az azonnal hasznosítható iparterületként.
Azt is írták, hogy a gazdákhoz tartozó mezőgazdasági területek értékét a vonatkozó törvény alapján a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal által kirendelt értékbecslő határozza meg, és az önkormányzatnak nincs semmiféle mérlegelési jogköre, ráhatása erre. Az önkormányzat azt is írta a portálnak, attól, hogy Szeged tulajdonába kerülnek a területek, még nem válnak ipari beruházásra alkalmassá. Ehhez még több milliárd forintot kell rájuk költeni. A művelésből való kivonás, illetve a terület ipari célú hasznosításához szükséges, több milliárd forintba kerülő munkáinak (lőszermentesítés, régészeti feltárások több körben, elektromos távvezetékek kiváltása stb.) költségeit említették, mondván, ezek nélkül nem hasznosítható ipari parkként a terület.
A portál kiderítette még, hogy a Csányi Sándor cégcsoportja által most a szegedi önkormányzatnak értékesített földeket 2018-ban vette meg a nagyvállalkozó egyszemélyes tulajdonában álló Infelo Logisztikai és Ingatlanfejlesztő Kft., majd adta tovább az Immopick Kft.-nek, ami beolvadt a Pick Szeged Zrt.-be. Forrásuk arra hívta fel a figyelmet, hogy a parlament.hu-n ma is elérhető Magyar Nemzeti Vagyonkezelő beszámolója szerint a 100 hektárt 32 millió forint/hektáros áron, összesen 3,2 milliárd forintért vehette meg az Infelo Logisztikai és Ingatlanfejlesztő Kft.. Kérdés szerintük, hogy

