Az Európai Unió Tanácsa által 2022. április 5-én közzétett úgynevezett „Héa-irányelv” különböző speciális szabályokat tartalmaz az ingatlanokkal, online jelenléttel, műalkotásokkal, valamint a tagállamok által alkalmazható héa-kulcsokkal kapcsolatban – olvasható a PwC Magyarország friss bejegyzésében.
Az irányelv célja a héa-rendszerek európai uniós és tagállami szinten történő modernizációja, a tagállamoknak nagyobb jogszabályalkotói rugalmasság biztosítása, továbbá olyan prioritások előtérbe helyezése, mint az egyenlő bánásmód alapelv érvényesülése és a tagállami héa-rendszerek harmonizációjának elősegítése.
Az irányelv alapjaiban megváltoztatja a kedvezményes héa-kulcsok alkalmazhatóságát tagállami szinten, és lehetőséget biztosít azoknak – bizonyos feltételek fennállása esetén – a „szuperkedvezményes” héa-mértékek bevezetésére, tagállami szinten történő jogszabályba ültetésére.
Az irányelv kimondja, hogy a tagállamoknak joga van egy öt százaléknál alacsonyabb, valamint egy nulla százalékos héa-mértéknek a bevezetésére bizonyos termékek esetében. Az érintett javak listáját a Héa-irányelv harmadik számú melléklete tartalmazza, és köztük olyan termékek szerepelnek, melyek elsősorban az alapvető szükségleti cikkek kategóriába sorolhatók (például élelmiszerek, gyógyszerek).
Ezzel összhangban Magyarország is élni kíván a „szuperkedvezményes” áfamérték magyar jogszabályba történő integrálásával, ezáltal egy új áfakulcsot, vagyis
A PwC szerint az áfatörvény ezirányú módosítása mögött meghúzódó indok világos és érthető. A demokratikus közélet elengedhetetlen eleme a friss és sokszínű információhoz történő hozzáférés a társadalom minden rétege számára és ezt kívánja elősegíteni a referált törvény módosítása.
A kormányközeli sajtó a fő nyertes
A módosítás kizárólag a napilapokat érinti: a hivatalos meghatározás szerint a hetenként legalább négyszer megjelenő kiadványokra vonatkozna, a többi nyomtatott újság – így a hetilapok, a folyóiratok, a magazinok és minden más évente legalább egyszer megjelenő kiadvány – maradna az 5 százalékos áfa-kulcs kategóriájában – hívta fel a figyelmet a média1 .
Ezzel a törvénymódosítás fő kedvezményezettje a Mediaworks Hungary Zrt. lesz. Jelenleg a társaság adja ki a megyei napilapokat, a Magyar Nemzetet, a Borsot, valamint a Metropolt. Mostanra mindössze két közéleti napilap maradt, amelyet nem a Mediaworks ad ki, ezek: XXI. Század Média Kft. tulajdonában álló Népszava, valamint a Blikk, amely a német-svájci Ringier Axel Springer-csoport kiadványa. A Nemzeti Sportot már az állam adja ki.
A Mediaworks regionális lapjai egyébként az utóbbi időben drámai visszaesést produkáltak, a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) hivatalos adatai szerint 2022-ben átlagosan 15-20 százalékkal zuhant be az olvasottságuk az előző évhez képest. Ha ezek a kiadványok jövőre áfa-mentesek lesznek, csaknem 15 forint marad minden eladott példány után a fideszes kötődésű kiadó zsebében.