Gazdaság

Könnyítést kaptak a fuvarozók, megszabták a minimális fuvardíjat is

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

A magyarországi fuvarozási és logisztikai ágazat erősítése érdekében együttműködési megállapodást kötött a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete – jelentette be az MTI tudósítása szerint a gazdaságfejlesztési miniszter pénteken Budapesten sajtótájékoztatón. Nagy Márton kiemelte, a logisztika és a fuvarozás rendkívül fontos szerepet tölt be a gazdaságban, a csaknem 2500 vállalatot magában foglaló és több mint 280 ezer embert foglalkoztató ágazat a gazdasági növekedés alapja.

A megállapodásban a kormány azt vállalta, hogy

  • a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeget 10 forintra emeli,
  • bevezetik a minimális szolgáltatási díjat és
  • maximalizálják az alvállalkozók számát.

Mint a 24.hu a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárától, Dittel Gábortól megtudta, jelenleg 2,50 forint/liter igényelhető vissza a NAV-tól a gázolaj jövedéki adójából. Elméletileg januártól 14,60 forintra emelkedett volna a visszaigényelhető összeg literenként – a 10 forint tehát kompromisszum a fuvarozók részéről. Alvállalkozóból legfeljebb egy lehet majd a jövőben a fuvarozásban – avatta be lapunkat a szakember.

A minimális szolgáltatási díjnak három alaptípusa lesz.

  • A minimális szolgáltatási alapdíj a megtett útra járó úthasználati díj háromszorosa.
  • A rakodási és raklapválogatási díj minimum összege bruttó 10 795 forint.
  • Az állásidőre járó állásdíj pedig legalább bruttó 8636 forint.

Dittel Gábor a 24.hu-nak elmondta, a minimális szolgáltatási díjakat a megrendelőknek lesz kötelező megfizetniük. A minimális szolgáltatási alapdíj gyakorlatilag azt fogja jelenteni, hogy a fuvardíj nem lehet kevesebb az úthasználati díj háromszorosánál. A rakodási és raklapválogatási díjat (amennyiben ilyen munkát is kell végeznie a fuvarozónak), illetve az állásidőre járó állásdíjat (amikor megrendelői okból áll kamion) szintén a megrendelőnek kell majd kifizetnie.

Az MTI azt is írta, cserébe az aláírók – a fuvarozási szektor meghatározó szereplői – vállalták, törekedni fognak arra, hogy Magyarország területén lévő töltőállomásból vételezzék az üzemanyagot, csökkentik járműflottáik átlagéletkorát, és továbbra is versenyképes, jó minőségű flottával dolgoznak, valamint technológiai fejlesztéseket hajtanak végre.

Nagy Márton jelezte, az ágazat megerősítése érdekében már korábban is léptek: a kormány a minisztérium javaslatára a napidíjat a belföldön 3000-ről 9000 forintra, külföldi kiküldetésnél pedig 60-ról 85 euróra emelte a fuvarozóknál. A napidíj összege azért fontos a fuvarozó cégeknek, mert azt adómentesen adhatják a sofőröknek.

A fuvarozó szervezetek többek között az útdíjrendszer, a jövedéki adó emelése, illetve az egyéb terhek miatt fordultak a kormányhoz segítségért.

A szektor jelenleg a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát adja, ezt az értéket a kormányzat 2030-ra 10 százalékra kívánja emelni. Ez annak a következménye, hogy az országban az exportot szeretnék felpörgetni, és cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák el – ismertette a miniszter.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik