Gazdaság

A kötelező visszaváltás miatt 50 forinttal többe kerülnek az üveges, palackos, fémdobozos innivalók

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

2024. január 1-től Magyarországon is bevezetik a belföldön forgalomba hozott visszaváltási díjas termékek kötelező visszaváltási rendszerét (nemzetközi megnevezéssel a DRS, azaz Deposit Refund System-et) – írja a hulladékkoncessziót 35 évre elnyerő MOHU Mol közleményében. A rendszer lényege, hogy

  • minden üveg, fém és műanyag palackos, egyutas italtermék értékesítésekor
  • palackonként, egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló,
  • amit visszakap, miután visszaváltotta a palackot.

Az úgynevezett többutas, azaz újratölthető palackoknál a visszaváltási díj mértékét a palackozó határozza meg, és tünteti fel az értékét a logóban (erre példa a 70 forintos ábra). Ez a módszer a MOHU szerint az egyik leghatékonyabb környezetvédelmi szempontból, hiszen motiválja a fogyasztót arra, hogy visszavigye a palackot, és annak anyaga újrafeldolgozható legyen a körforgásos gazdaságban.

2024. január 1-től azokat a palackokat lehet visszaváltani, amelyek 2024. január 1. után kerültek forgalomba és rendelkeznek visszaváltási logóval és a korábbi csomagoláson találhatóhoz képest új vonalkóddal. A gyártóknak az új jelölési rendelkezéseknek megfelelő palackokat a MOHU-nál regisztrálni kell. A termékregisztráció hamarosan indul, erről a folyamatról a MOHU folyamatosan tájékoztatja a gyártókat – ígérik.

Az alábbi jelöléseket kell tehát keresni 2024. január 1. után a 0,1–3l közötti kiszerelésű ásványvizes, üdítős, sörös, boros és szeszesital csomagolásokon, legyenek azok műanyag vagy üveg palackok vagy fém dobozok:

A jogszabály által biztosított átmeneti időszakban, 2024. június 30-ig lehet forgalomba hozni még az új jelölés nélkül palackokat, ez után már csak a visszaváltási díjas jelöléssel ellátott palackok hozhatóak forgalomba, de a még jelölés és visszaváltási díj nélkül forgalomba hozott, italcsomagolások továbbra is a boltok polcain maradhatnak, ezek nem lesznek visszaválthatóak a REpontokon.

A jövő januárban életbelépő szabályozás szerint a visszaváltást kötelezően gépi úton (RVM, visszaváltó automata) kell biztosítani a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező olyan üzleteknek, amelyek forgalmának döntő része élelmiszer értékesítéséből származik.  A rendszerhez önkéntes alapon a kisebb eladótérrel rendelkező üzletek is csatlakozhatnak gépi visszaváltóként, amennyiben az automata visszaváltó berendezés üzemeltetésére vonatkozó feltételeket elfogadják. Ennek köszönhetően a MOHU szerint induláskor közel 2000, majd a partnerek fokozatos csatlakozásával tervek szerint fokozatosan 4000–5000 boltban lesznek visszaváltó automaták. Az üzletek kézi visszaváltó pontként is csatlakozhatnak a rendszerhez, amennyiben a visszaváltást kézi úton, mobil alkalmazás támogatásával kívánják biztosítani.

A leszerződött és a fogyasztók számára elérhető visszaváltó pontokat a MOHU weboldalán és a hamarosan elérhető REpont applikációban teszik közzé.

A visszaváltási folyamat során a felhasználó választhat, hogy a visszaváltási díjat milyen formában kéri megtéríteni.

  • Utalvány: A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalvány formájában nyomtatja ki, amely levásárolható, vagy készpénzre váltható az adott üzletben vagy üzletláncban.
  • Utalás bankszámlára: az automatába épített vonalkód-leolvasó segítségével a hamarosan elérhető applikációban a regisztrált ügyfél az elektronikus ügyfélkódjával telefonja segítségével azonosíthatja magát, a visszaváltási díj pedig automatikusan jóváírásra kerül az ügyfélprofiljában rögzített bankszámláján.
  • Jótékonysági célú felajánlás: A visszaváltási díj jótékonysági szervezet részére is felajánlható az automata kijelzőjén jelzett lehetőség választásával. Az egy adott időszak alatt így felajánlott összegek az időszak végeztével átutalásra kerülnek a kedvezményezett számára.

A MOHU már korábban lefolytatta a rendszerhez szükséges visszaváltó automaták beszerzési eljárását. Az eljáráson a TOMRA Collection Hungary Kft.-t és az ENVIPCO HOLGIND NV-t választották ki. Mindkét, visszaváltó automatákat gyártó cég több évtizedes szakértelemmel rendelkezik az italcsomagolások gépi visszagyűjtésének területén, a világ számos országában vettek részt az országos visszaváltási rendszerek kialakításában. Az eszközöket a MOHU MOL adja üzemeltetésbe a kiskereskedelmi egységeknek, a regisztráció és szerződéskötés ehhez szükséges.

Továbbra is folyamatosan regisztrálhatnak a MOHU-nál azok a kiskereskedelmi egységek, akik önkéntesen szeretnének csatlakozni a rendszerhez. A regisztrációra és annak keretében a gépigények leadására elektronikus úton, a MOHU MOL által biztosított partnerportálon van lehetőség.

DRS rendszer külföldön

A több mint 20 éve működő norvég rendszert tartják az egyik legjobbnak Európában, de a balti országok mutatói is nagyon jók.
2022 januárjában vezették be Szlovákiában a rendszert, ahol fokozatosan emelkedik a visszaváltás aránya.
A balti államok tapasztalatai alapján elmondható, hogy akár 3 év alatt is elérhető az EU által célként kijelölt 90 százalékos visszaváltási arány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik