Az Orbán-kabinet januártól literenként nettó 33 – bruttó 41 – forinttal tervezi emelni az üzemanyagok jövedéki adóját, holott a mostani, nagyjából 390 forintos euróárfolyammal számolva csak nettó 20 – bruttó 25 – forintos emelés lenne elkerülhetetlen – ezt számolta ki hétfői cikkében a Népszava. A lap tehát azt állítja, hogy így a kormány literenként nettó 13, bruttó 17 forinttal tervezi túladóztatni a hazai autósokat.
A Népszava emlékeztet: az uniós szabályok szerint az üzemanyagadó legalsó, megengedett, literenkénti szintje benzin esetében 35,9, gázolajnál pedig 33 eurócent. Az EU-jog előírásai szerint a nem eurót használó tagállamok esetén a nemzeti fizetőeszközben meghatározott minimumszintet az előző év október eleji euróárfolyam alapján kell meghatározni, szükség esetén emelni.
Ezt az Orbán-kabinet 2020 óta, először a Covid, majd az ukrán háború miatt, brüsszeli engedéllyel, elmulasztotta. Sőt: a 2021. november közepe és 2022. december 6-a közötti üzemanyagárstop időszakában a kormány a jövedékiadó-szintet 25, illetve 15 forinttal, még tovább csökkentette, így a hazai szint még inkább a megengedett érték alá került – idézi fel a lap.
Ám 2024-re már nem kaptunk haladékot, és a magyar kormány a 2024-es költségvetés korai elfogadására hivatkozva, szakmai becslések szerint lényegében a tavaly október 1-jei, azaz rekordgyenge, 425 forintos euróárfolyamhoz szabva jövő januártól mindkét üzemanyagfajta jövedéki adóját nettó 32,55 – bruttó 41,34 – forinttal emelte. Ehhez képest Orbán Viktor az adóemelést teljes egészében uniós kötelezvényként állította be, miközben Brüsszel jóval kisebb sróffal is megelégedne.
A szükségesnél magasabb adóemelés okát az azóta megkérdezett kormánytisztviselők érdemben nem magyarázták meg. A lap emlékeztet: Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a három héttel ezelőtti kormányinfón a válaszra máig kért türelmet.