Gazdaság europoli

Már egy brüsszeli jelentés figyelmeztet a kínai akkugyárak veszélyeire

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Egy, az Európai Bizottság vezetői számára készített dokumentum arra figyelmeztet, hogy az EU 2030-ra nagymértékben függhet Kínától a lítium-ion akkumulátorok és üzemanyagcellák tekintetében, hasonlóan az ukrajnai konfliktus előtti, Oroszországtól való energiakitettséghez – írja a portfolio.hu. Ahogy utóbbi esetében is Magyarország az egyik, az oroszoktól leginkább függő ország, úgy az akkumulátoripar felé mozduló gazdasági átrendeződéssel Kína felé is a magyar lehet az egyik legjelentősebb kitettség.

A Reuters által megszerzett dokumentum rávilágít Kína növekvő globális érdekérvényesítő képességével és gazdasági befolyásával kapcsolatos veszélyekre: arra figyelmeztetnek a jelentés készítői, hogy Európa túlzottan függővé válhat Kínától a lítium-ion akkumulátorok és üzemanyagcellák tekintetében, amelyek az elektromos járművek és a megújuló energia tárolásának kritikus eszközei.

Európa célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást. Ehhez hatékony módszerekre lesz szükség az olyan időjárásfüggő forrásokból származó energia tárolására, mint a nap- és a szélenergia. Ennek eredményeképpen a akkulítium-ion akkumulátorok, üzemanyagcellák és elektrolízerek iránti kereslet várhatóan jelentősen megnő, és az elkövetkező években akár a 10-30-szorosára is nőhet idéz a portál a jelentésből.

Míg az EU erős pozíciót foglal el az elektrolízisberendezések gyártásának közbenső és összeszerelési fázisában, az üzemanyagcellák és lítiumion-akkumulátorok tekintetében nagymértékben támaszkodik Kínára.

A jelentés szerint a Kínától való függőség 2030-ra jelentős energiabiztonsági kockázatot jelenthet az EU számára.

A dokumentum párhuzamot von a Kínától való potenciális függőség az akkumulátorok és üzemanyagcellák esetében, valamint az EU múltbeli, Oroszországtól való energiakitettség között, amelynek az ukrajnai konfliktus vetett csak véget. Ez azt sugallja, hogy a következmények hasonlóan súlyosak lehetnek, ha nem tesz lépéseket az EU, ami rossz előjel a magyar akkumulátoriparnak is.

Az EU egyébként felismerte a kínai export káros hatásait: múlt héten Ursula von der Leyen bejelentette, hogy szubvenciós vizsgálatot indítanak az e-autók esetében, de az Európai Bizottság elnöke által megindított eljárás könnyen kiterjedhet a magyarországi akkumulátoriparra is.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik