Gazdaság

Inkább eszünk, mint nyaralunk: bezuhant a SZÉP-kártyák beváltása a szálláshelyeken

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Egyre csúnyább számokat produkálnak a SZÉP-kártyák a szálláshelyeken, pedig ennek az adókedvezményes juttatásnak eredetileg éppen az volt a célja, hogy élénkítse a hazai turizmust. Ehhez képest az idei nyári főszezon első hónapjában, júliusban 40 százalékkal kevesebbet költöttek SZÉP-kártyával szálláshelyekre, mint 2021-ben, amikor a járvány után újra szabaddá vált a belföldi nyaralás. Ráadásul az időközben jócskán megemelkedett szállásárakat is beszámolva a felhasználás visszaesése még nagyobb. Ezt augusztusban tetézhette még az is, hogy újra szabadon lehetett bevásárolni a boltokban s SZÉP-kártyás pénzekből.

Tovább csökken a kereskedelmi szálláshelyeken beváltott Széchenyi Pihenőkártyák (SZÉP-kártyák) értéke: júniusban 100 millió, júliusban pedig már 549 millió forinttal kisebb összegben fizettek így a hazai szállásadóknál, mint egy évvel korábban – derül ki a Magyar Turisztikai Ügynökséghez beérkező, a Központi Statisztikai Hivatal által közölt adatokból. A Covid-járvány utáni első normál nyári üdülési szezonnak számító 2021-hez képest nagyobb a visszaesés:

az idén júniusban 1,25 milliárddal, júliusban pedig 3,65 milliárddal kisebb lett a szálláshelyek pihenőkártyás bevétele.

Az inflációt is figyelembe véve még jelentősebb a csökkenés. A KSH adatai szerint ugyanis a szálláshely-szolgáltatásban az árak júniusban 23,4 százalékkal, júliusban pedig 22,5 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban, tehát reálértéken még kisebb a SZÉP-kártyák felhasználása erre a célra.

Június a kisebbeknek, július a szállodásoknak fájt a leginkább

A júniusi, 100 milliós pihenőkártyás bevételkiesés főként a kisebb szolgáltatókat sújtotta: a panziók és a közösségi szálláshelyek (ezek az ifjúsági és turistaszállók) forgalma 22 százalékkal, a kempingeké 17 százalékkal, az üdülőházaké 12 százalékkal maradt el a tavaly júniusitól. A panziók bevételkiesése volt a legnagyobb: 53 millió forint. A SZÉP-kártyák túlnyomó többségét a szállodákban váltják be az emberek, itt a visszaesés júniusban még alig volt érezhető, júliusban viszont már 457 millióval, 4,669 milliárd forintra csökkent a pihenőkártyás forgalom az előző év azonos időszakához képest.

Augusztustól újra elszívhatja a SZÉP-kártyás pénzt a bolti bevásárlás

A SZÉP-kártya a munkavállalóknak nyújtható, adókedvezménnyel támogatott, béren kívüli juttatás, a bevezetésének eredeti célja a hazai turizmus fellendítése volt. Szállásra, vendéglátásra és meghatározott szabadidős és rekreációs célokra lehet felhasználni a kártyaelfogadó helyeken. Az elmúlt években azonban gyakran változtak a felhasználási feltételei, és mára eltörölték a felhasználási célonként (szálláshely, vendéglátás és szabadidő) változó keretösszegű alszámlákat is, így a munkavállalók az ilyen címen kapott juttatást bármelyik támogatott célra elkölthetik a kártyaelfogadó helyeken.

Ahogy tavaly év elején, úgy az idén is – most augusztustól decemberig – lehetővé tette a kormány, hogy a boltokban szinte minden élelmiszer vásárlására is felhasználható legyen a SZÉP-kártya. A fogyasztás ösztönzésére a cafeteria-keretet is megemelte a kormány: a munkaadó december végéig egyszeri plusz 200 ezer forinttal növelheti a munkavállalónak nyújtott adókedvezményes juttatást a 450 ezres éves kereten felül.

Aggódhatnak a szállásadók

Az összes belföldi szállásforgalom mintegy 25 százalékát tette ki eddig a SZÉP-kártyás fizetés, így a szabálymódosítás bevételkiesést hozhat a turisztikai és vendéglátóipari szolgáltatóknak. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége korábban azt kérte, hogy a turisztikai főszezon után, szeptembertől lehessen élelmiszervásárlásra költeni a pihenőkártyás feltöltéseket, de a kormány nem módosított az augusztusi dátumon.

A 2023 első hét hónapjában beváltott SZÉP-kártyák összértéke 20,38 milliárd forint volt, ami nominálisan 6,6 százalékkal meghaladja az előző év azonos időszakának forgalmát, de reálértéken ez is csökkenést jelent, hiszen az idén minden hónapban jóval 20 százalék feletti inflációt mért a statisztikai hivatal az előző évihez képest a szálláshely-szolgáltatásokban.

Tavaly az egész évet tekintve is visszaesett a szálláshelyeken beváltott SZÉP-kártyák értéke:

a forgalom a 2021-es 35,38 milliárd után 2022-ben 33,54 milliárd forintot tett ki.

Reálértéken nagyobb a visszalépés, hiszen a szálláshely-szolgáltatás árai tavaly 10 százalékkal voltak magasabbak, mint 2021-ben. Minden szállástípusnál csökkent a pihenőkártyás bevétel – annak ellenére, hogy a szálláshelyek összes árbevétele jelentősen nőtt tavaly.

Ösztönzés plusz díjjal

A SZÉP-kártyás pénzek tavaly év végi és idén év eleji költését ösztönözhette egy plusz 15 százalékos díj bevezetése a 2022. október 15-jéig kártyára feltöltött, de 2023. május 31-ig fel nem használt pénzek után. Ezt a kártyaszolgáltatók számíthatják fel az éven túl fel nem használt összegekre. A kormány célja ezzel is a fogyasztásösztönzés volt, hogy az emberek mielőbb elköltsék a pihenőkártyáikon parkoló mintegy 100 milliárd forintot.

Mekkora kiesést hozott a bolti vásárlás?

Tavaly februártól június végéig már fel lehetett használni az élelmiszerüzletekben is a SZÉP-kártyákat bevásárlásra. A kártyaforgalmazók (OTP, K&H, MKB) év eleji közlése szerint öt hónap alatt a kártyaforgalmuk több mint 20 százalékát tette ki az élelmiszer-vásárlás, ami a 24.hu becslése szerint mintegy 41 milliárd forintos költést jelenthetett. Hogy ez mennyivel csökkentette a szálláshely-szolgáltatók bevételeit, a statisztikai adatokból csak részben olvasható ki, hiszen 2021 első négy hónapjában a Covid-járvány utazási korlátozása miatt alig volt forgalma a szállásadóknak, majd a korlátozás feloldása után, májusban 2 milliárd, júniusban pedig 4,2 milliárd forintos pihenőkártyás bevételük volt. Ehhez képest 2022 májusában és júniusában – amikor még lehetett élelmiszert vásárolni a SZÉP-kártyával – 2,3 milliárd, majd 3 milliárd forintos bevételük származott a pihenőkártyából. A már főszezonnak számító júniusban tehát elég nagy volt a visszaesés, de hiába szűnt meg tavaly júliustól a bolti SZÉP-kártyás bevásárlás lehetősége, a szálláshelyeken még nagyobb lett a csökkenés.

Kiugró eredmények után visszaesés

A magyarok többsége is a nyári hónapokra időzíti a hosszabb szabadságát és üdülését, ezért július és augusztus a két legnagyobb forgalmú hónap a SZÉP-kártyák szálláshelyeken történő felhasználásában. A szállásadók 2021 áprilisáig a koronavírus-járvány miatt csak üzleti vendégeket fogadhattak, majd az utazási korlátozás feloldásával jelentősen fellendült a belföldi turizmus, ami a SZÉP-kártyás forgalomban is meglátszott: 2021 júliusában mintegy 9,3 milliárd, majd augusztusban 9,6 milliárd forintra rúgott ezek felhasználása a szálláshelyeken. Tavaly viszont már jóval kisebb volt a nyári forgalom: júliusban 6,2 milliárd, augusztusban 5,9 milliárd forint. Ha az eddigi tendencia az idén augusztusban is folytatódott, akkor az újra lehetővé tett bolti bevásárlás elszívó hatásával együtt akár ötmilliárd forint közelébe is süllyedhetett a szálláshelyek SZÉP-kártyás bevétele.

Változott a statisztika

A KSH 2022-től a Magyar Turisztikai Ügynökségtől kapott adatokat közli, a korábbi önbevallásos módszer helyett a szállásadók kötelező adatszolgáltatása alapján készül a statisztika. Az átmeneti évben, 2021-ben a KSH adatai szerint 33 milliárd forintot tett ki a szálláshelyeken beváltott SZÉP-kártyák értéke, az MTÜ-s új statisztika szerint viszont 35,4 milliárdot. A 2021-et megelőző évek adataival így nem vethetők össze az újak. (A KSH korábbi összesítése szerint a szálláshelyek SZÉP-kártyás forgalma 2020-ban közel 30 milliárd, 2019-ben 30,1 milliárd forint volt.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik