Orbán Viktor miniszterelnök Kötcsén zártkörű beszédében a nukleáris ipart is érintette, értesült a portál. Úgy tudják, arról beszélt, hogy van egy 15 pontos „nagy terve”, az egyik pont alatt pedig a miniszterelnök állítólag az energetikai önellátást éltette, illetve arról beszélt, hogy Paks orosz helyett francia üzemanyaggal is mehetne.
Aszódi Attila nukleáris szakember, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) egyetemi tanára és a paksi bővítés korábbi kormánybiztosa úgy kommentálta az értesülést, hogy egy alternatív üzemanyag-beszállító felkutatása az ellátásbiztonság és az ár szempontjából is valóban kívánatos.
Mi lenne az előnye?
Kedvező esetben a verseny, az alternatívák az árak mérséklődését is előidézik.
Orosz tervezésű és orosz építésű reaktorokból több is működik az EU területén. A VVER-440 típusú blokkok az unióban Magyarországon, illetve mellettünk Finnországban, Csehországban és Szlovákiában is működnek. A VVER-1000 típusú blokkok Csehországban, Bulgáriában vannak üzemben. Paks II. pedig VVER-1200 típusú blokkokon fog alapulni.
Mindez összességében hatalmas kitettséget jelent Európa számára az energiahordozók importjában – véli Aszódi Attila. Vagyis elég sok ilyen atomerőmű van ahhoz Európában, hogy muszáj legyen gondolkodni azon, mi van, ha probléma támad, ha Oroszország nem akar, vagy nem tud fűtőanyagot szállítani.
Amerikai, brit, francia próbálkozások
Történelmileg visszatekintve eddig is voltak olyan fejlesztések a nukleáris üzemanyag gyártására, amelyek az orosz reaktorokat célozták meg. Az amerikai Westinghouse mérnökcég, illetve annak svéd leányvállalata tud már ilyet, szállított is korábban Ukrajnába, illetve Csehországba a Temelín 1-2 erőművekbe.
Az utóbbi időben aztán a világ atomiparában nagyon megerősödött a francia Framatome. Dúsításban már az amerikaiakkal versenyeznek, de atomerőmű-projektekben még jobbak is.
hiszen az új projekt, a Paks II. esetében kialakult egy hónapokig tartó vita. A német Siemens Energy számára ugyanis a német kormány még nukleáris szankciók nélkül sem akarja kiadni az exportengedélyt bizonyos irányítástechnikai komponensek szállítására, a francia Framatome viszont késznek mutatkozott a feladatok ellátására.
Mindez tehát komoly magyar szándékokra utal az üzemanyag tekintetében,
Bonyolultabb a helyzet Paks II. esetében. Itt a hivatalos magyar kommunikációban kevésbé látszik elmozdulás. A nyilatkozatok alapján ugyanis töretlen az elköteleződés, vagyis orosz reaktort szeretnénk nyugati beszállítókkal, és az utóbbi időszakban is csak a meglevő orosz–magyar szerződés módosítása, de nem a felmondása volt a terítéken. Aszódi Attila szerint tény, hogy a Paks II. projekt idén augusztusban átlépett a második, a megvalósítási fázisba, a projekt – eddiginél nagyobb anyagi elköteleződés mellett – halad tovább.