Gazdaság

Brutális gázszámlák: a fogyasztóvédelem szerint nem tisztességtelen az MVM számlázási gyakorlata

Róka László / MTVA
Róka László / MTVA

Olvasóink tapasztalták, hogy átalánydíjas gázfogyasztóként az éves elszámolás után jelentősen megnőtt a gázszámlájuk. Akkor is, ha egyébként átlag alatti fogyasztók voltak, amely esetben rezsicsökkentett áron járna az energiahordozó.

Az MVM kérdésünkre, miből adódik ez, a weboldalán is megjelent tájékoztatást küldte el lapunknak. Eszerint a július 31-e (a kedvezményes év fordulója) előtti jellemzően négy hónapban történő éves leolvasás esetén az elszámolószámlát követően a 2022. augusztus 1. és 2023. július 31. közötti éves kedvezménykeretet várhatóan megközelítő vagy túllépő ügyfél azt tapasztalhatja, hogy a részszámlák fizetendő értéke megnövekedett. A július 31-éig tartó időszakra kiállított részszámlák – a fűtési szezon fogyasztásának mértékétől függően – tartalmazhatnak magasabb arányban lakossági piaci árat, de akár csak azt is. Felügyeleti szervük, a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal azt írta megkeresésünkre, hogy számlázási ügyekben az MVM az illetékes.

AZ MVM tájékoztatójában van egyébként egy olyan ábra is, amiből világosan kiderül, hogy azonos fogyasztás mellett eltérő összegű számlákat kaphatnak a fogyasztók, pusztán amiatt, hogy eltérő időpontban van a leolvasásuk. Az informatikai szakértő szerint ez olyan hiba, amit korrigálni lehetett és kellett is volna.

  • Számos olvasónk jelezte, nem tudja elhinni, hogy nem számlázási hibáról van szó.
  • Nem kevesen vetették fel azt is, hogy fogyasztóvédelmi szempontból vajon rendben van-e, tisztességes-e az MVM számlázási gyakorlata.

Erről kérdeztük a fogyasztóvédelmi szerveket.

Szajki Bálint / 24.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megkeresésünkre a tavalyi évről szóló, az Országgyűlés számára készült beszámolójában leírtakra hivatkozott.

A korábbi évekhez képest – figyelemmel az energiaválságra – az év második felétől megnövekedett azon fogyasztói jelzések száma, amelyek a különböző közműszolgáltatók elszámolási, számlázási, illetve panaszkezelési és ügyfélszolgálati elérhetőségét érintették. A fogyasztók különösen az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. magatartását kifogásolták. Ezen panaszok a hatóság hatáskörének hiányában megküldésre kerültek a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező kormányhivatalok részére.

Annyit még hozzátettek, hogy a fenti megállapítások – ideértve a GVH törvényi hatáskörének hiányát, illetve a feltételek fennállása esetén a panaszok megküldését a hatáskörrel rendelkező szervekhez – az idei évben is fennállnak. Vagyis továbbra is a korábbinál több panasz érkezik hozzájuk a közműszámlákra és a panaszkezelésre.

Írtunk a fogyasztóvédelemért felelős Igazságügyi Minisztériumnak, illetve Budapest Főváros Kormányhivatalának (BFKH) is – válasz utóbbitól érkezett. Azt írták, hogy a BFKH fogyasztóvédelmi osztálya az elszámolási metódust korábban megvizsgálta és megállapította, hogy az MVM számlázási gyakorlata nem jogellenes, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot nem valósít meg. Az MVM Next Zrt. honlapján közzétett információ és az elszámolás elvégzése megfelel a vonatkozó kormányrendeletben foglaltaknak – szögezték le.

Elküldtük kérdéseinket az Energiaügyi Minisztériumnak is, megtoldva azzal, hogy mivel a kormány rengeteget fordít a rezsicsökkentés megvédésére, megfelel-e az MVM brutális számlákat eredményező számlázási gyakorlata a kormány rezsicsökkentési elveinek. Kérdeztük, biztos, hogy a kormány azt akarta-e, hogy ilyen kiugró összegű számlák készüljenek. Firtattuk azt is, helyesnek tartják-e a számlázási gyakorlatot, ami éves elszámolás után ilyen magas részszámlákat eredményez, illetve nem gondolták-e, hogy finomítsanak a szabályokon, ne legyenek ilyen magasak az új részszámlák. Válasz nem érkezett, ellenben időközben bejelentették az automatikus 12 havi részletfizetést, ami annyiban nem automatikus, hogy kérni kell.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik