Gazdaság

Átírják az útdíjszabályokat, 150 milliárd forint pluszbevételt vár a kormány

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – a tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, írja a Hvg.hu.

A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy az átalakításból 150 milliárd forint pluszbevétel származhat.

Kibővül a díjköteles útszakaszok listája. Az eddigiek mellett díjkötelessé válik:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza,
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

Az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.

A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják. Bevezetik a külsőköltség-díjat, ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet eddig 0 forintban határozta meg a mértékét. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti vagy külvárosi úton halad-e, írja a Hvg.hu.

A teherautók útdíja a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő január 1-jétől.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik