Az utóbbi időszakban ismételten megnövekedett a Magyar Posta és szolgáltatásai (például EMS-szolgáltatás) nevében történő visszaélések száma, amelyekben az állami cég védjegyeit (logo) és arculati elemeit jogosulatlanul felhasználva igyekeznek megtéveszteni a lakosságot – olvasható a vállalat közleményében.
A hamis e-mailben vagy sms-ben, illetve telefonhívásban általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték, promóció, esetleg fiktív jótékonysági akció kapcsán kérik a szállítási cím egyeztetését és/vagy a díj, esetleg adomány kifizetését. Az is előfordul, hogy a lakosság által apróhirdetési portálokon feladott hirdetések kapcsán jelentkeznek a csalók magukat komoly vevőként beállítva és az EMS postai szolgáltatás nevével visszaélve, hamis emailben vagy sms-ben próbálnak biztosítási/feladási/megbízási díjra hivatkozva adatokat és pénzt kicsalni.
A levélben látható „Kattints ide”, „Fizessen online” vagy „Küldje el nekem a csomagot”, vagy „Erősítse meg címét”, “Csomagja kézbesítésre vár, kérjük, erősítse meg a vám befizetését”, illetve hasonló feliratú linkre kattintva azonban adathalász weboldalra kerül a címzett, az itt megadott adatok pedig csalók birtokába jutnak és a bankszámlán lévő pénz is veszélybe kerülhet. Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az eszközünkre.
A cég arra figyelmeztet, hogy ha ilyen gyanús e-mailt vagy sms-t kapunk, semmiképp ne kattintsunk a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjunk meg adatokat! Első lépésként mindig ellenőrizni kell a feladó e-mail címét vagy sms esetén a küldő telefonszámát, mert abból rögtön kiderülhet, hogy nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről (@posta.hu) vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés. Például ne dőljünk be, ha a küldő Központi Értesítés <kozponti.ertesites@postahu.com.
A Magyar Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel. Felhívják a figyelmet, hogy amennyiben nyomkövetési kódot tartalmaz a küldeménye, a Posta honlapján a kód beírásával bármikor elérhetőek a hiteles szállítási információkat.
Gyanúra, fokozott elővigyázatosságra adhat okot:
- az ismeretlen feladó,
- a magyartalan megfogalmazás és/vagy a túlzottan sürgető hangvétel,
- a helyesírási hibák, az ékezetek használatának mellőzése, cirill vagy kínai karakterek használata,
- vagy ha nem is rendeltünk csomagot, mégis arról értesítenek, hogy fizessünk a megrendelt csomagért,
- illetve a túl kecsegtető, drága telefon- vagy egyéb nyeremény ígérete.