A mérnök is hiánycikk Magyarországon, mondta a Napi.hu-nak Ábrahám László, az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) elnöke. A szervezetet olyan nagyvállalatok alapították többek között, mint a Continental, a Lego, a MÁV-Csoport, a Mol, a Knorr-Bremse, Nokia, Ericsson, e-ON, vagy a Sensirion.
A szektorban dolgozó szakemberek becslései szerint Magyarországon tíz- és húszezer között van a hiányzó mérnök száma.
Ábrahám szerint a mérnöki szakokra jelentkező hallgatók számát meg kellene duplázni, mert ha nem lesz elég mérnök Magyarországon, akkor csak összeszerelő műhely maradunk. Szerinte ha ma egy tollvonással rendbe tennék az oktatást, akkor is kellene 8-10 év, hogy még több mérnök kerüljön ki a felsőoktatásból a munkaerőpiacra.
A szakember szerint nem jó irányba haladunk, a közepesen fejlett országok gazdasági csapdájába estünk bele. Az akkumulátorgyárak bővítésének hátulütője, hogy Magyarországon a betanított munkásokat keresik a cégek, pedig az autóiparban az összes tudás a fejlesztő irodákból érkezik, mondta Ábrahám László.
A mérnöki fizetések idehaza is a TOP 10-be tartoznak a szakmák közti összevetések alapján. Ma egy junior mérnök bruttó félmillió forint alatt nem vállal munkát, a senior mérnökök esetében, ahol már speciális tudásra is szükség van, ott már bruttó kétmillió forint is hazavihet a magyar mérnök. De Ábrahám azt mondta, a külföld elszívó ereje is jelen van, országonként változik, de a hazai fizetések háromszorosát, de akár ötszörösét is meg lehet keresni Nyugat-Európában.
Míg korábban Romániából érkeztek Magyarországra a mérnökök, mára megfordult a trend, a román mérnöki bérek már megelőzték a magyar mérnöki fizetéseket.