Gazdaság

Már a nyolcadik osztályosok tizede sajátos nevelési igényű

Az elmúlt tanévben tovább emelkedett a végzettség nélküli iskolaelhagyók száma Magyarországon és egyre több a sajátos nevelést igénylő gyerek – olvasható a Napi.hu cikkében, amely a Központi Statisztikai Hivatal adatait összegezte.

2015 óta 3,2 százalékkal kevesebb az óvodás, és a 3 és 6 év közöttiek számára csak a települések 69 százalékában van helyben az óvodai ellátás, ugyanakkor az óvodai férőhelyek száma ezerrel nőtt, összesen 388 ezer hely van a kisgyerekek számára. Jellemzően a kisebb településeken vannak ellátási gondok.

Az elmúlt tanévben Magyarországon 1 millió 852 ezer gyermek és fiatal vett részt a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás különböző szintű képzéseiben, a legtöbben 715 ezren) általános iskolások voltak, a legkevesebben pedig egyetemisták (207 ezer).

Az óvodába beíratott gyerekek száma 4500-zal volt több, mint az előző évben, ez csak részben magyarázható a 3-6 éves korosztály növekedésével, a másik ok, hogy az előző évhez képest csökkent az általános iskolába beíratott hatévesek száma. Az általános iskolások száma 5 ezerrel csökkent.

Az elmúlt tanévben tovább emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók száma: az általános iskolások 8,3 százaléka SNI-s volt, azonban a nyolcadik osztályban ez az arány már 10 százalékos volt.

A cikk szerint az integráltan oktatott SNI-s tanulók között a leggyakoribb ok a a súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar (69 százalék), 10 százalékuk enyhén értelmi fogyatékos, 8,6 százalék pedig autizmus spektrum zavarral rendelkezik. Az arányuk megyei szinten Bács-Kiskunban volt a legmagasabb (14 százalék), míg Borsod-Abaúj-Zemplénben (5,3 százalék) és Szabolcs-Szatmár-Beregben (5,4 százalék) a legalacsonyabb.

Tavaly az általános iskolában foglalkoztatott főállású pedagógusok száma 800 fővel csökkent 74 ezerre, egy pedagógusra 9,7 tanuló jutott. A pedagógusok 86 százaléka nő volt, a 2022/2023-as tanévben az 50 éves vagy annál idősebb tanárok a pedagógusi kar felét tették ki, a 30 évesnél fiatalabbak aránya csupán 6,4 százalék volt.

Míg 2010-ben 10,8 százalék volt az oktatásból idő előtt kikerülők száma, addig 2020-ban már 12,1 százalék, 2022-ben pedig 12,4 százalék. Ők azok, akik legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek, és akik a kérdezést megelőző négy hét folyamán sem iskolarendszerű, sem iskolarendszeren kívüli oktatásban, képzésben nem vettek részt. Az európai uniós átlag jelenleg 9,6 százalék, az uniós tagországok többségében 9 százalék alatt volt ez az arány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik