Gazdaság

Mélyütést kaphat a Mol Zelenszkijéktől, ez az autósoknak is fájhat

Horváth Júlia / 24.hu
Horváth Júlia / 24.hu
A Transznyeft arról tájékoztatott, hogy Kijev június 1-től várhatóan 25 százalékkal, tonnánként 17 euróra (6357 forint) emeli a Magyarországra és Szlovákiába irányuló nyersolajszállítás díját – írja az Index.hu.

Ukrajna június 1-jén jelentősen megemeli a területén lévő Barátság kőolajvezetéken keresztül az EU-ba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját – idézi a portál a Ukraine Business News hírét.

Az ukrán lap úgy értesült a Transznyeft orosz olaj- és gázszállító vállalattól, hogy Kijev június 1-től várhatóan 25 százalékkal, tonnánként 17 euróra (6357 forint) emeli a Magyarországra és Szlovákiába irányuló nyersolajszállítás díját.

Idén ez már a második emelés lenne, ami a magyar inflációra is hatással lesz .

Kijev már januárban 18,3 százalékkal megemelte a tranzitdíjat. Más információk szerint augusztus 1-jétől további 23,5 százalékkal, 21 euró/tonnára (7851 forint) emelkedik a díj. Ukrajna korábban az ország energetikai infrastruktúrájának erodációjával indokolta az emelését.

A Barátság kőolajvezeték a világ egyik leghosszabb nyersolajszállító infrastruktúrája, mintegy 4000 kilométeren keresztül szállít olajat Oroszországból. Érinti Csehországot, Németországot, Magyarországot, Lengyelországot és Szlovákiát is, számos finomítót ráadásul ezen a vezetéken keresztül táplálnak.

Azt is fontos kiemelni, hogy a Mol számtalanszor hangsúlyozta, hogy a finomítókat nem lehet egyik napról a másikra átállítani, és ezeknek a fejlesztéseknek óriási a költségvonzata.

Az Index úgy értesült, zsákutcába jutottak a Mol tárgyalásai az olajvezetékek működtetésével foglalkozó ukrán UkrTransNafta céggel az orosz olaj behozatalánál esedékes tranzitdíjakról. A Mol az ügy miatt segítséget kért a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik