Gazdaság

Visszaállt az árstop előtti normál szintre az üzemanyagvásárlás

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Látványos a visszarendeződés a hazai üzemanyagpiacon az első olyan, teljes negyedévben, amikor már nem lehetett ársapkás terméket tankolni – írta a Világgazdaság. Mint ismert, a kormány tavaly Mikulás napján, december 6-án késő este jelentette be, hogy megszünteti az akkor már 14. hónapja tartó üzemanyagárstopot, melynek keretében 2021. november 15-e óta egyre szűkülő kör vehetett 480 forintért 95-ös benzint, illetve gázolajat. A december 6-i bejelentés pillanatában meg is jelent, érvénybe is lépett az árstoptörlő rendelet. Január volt tehát az első teljes hónap, amikortól már nem volt elérhető az árstopos üzemanyag.

A számok azt tükrözik, hogy a piacot mostanra tisztán a kereslet és a kínálat alakította. A hazai üzemanyag-kiskereskedelem mintegy kétharmadát lefedő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjainak összesített értékesítése 2023 első három hónapjában

  • 18,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

Ezen belül

  • benzinből 8,7 százalékkal,
  • gázolajból 22,5 százalékkal fogyott kevesebb.

Mindennek tetejébe

  • a prémiumbenzin forgalma 18,5 százalékkal,
  • a prémiumgázolajé pedig 22,4 százalékkal zuhant.

A MÁSZ legfrissebb számai nem valamiféle tankolásikedv-zuhanást mutatnak, hanem azt, hogy megszűntek azok a tényezők, amelyek tavaly és tavalyelőtt eltérítették a forgalmat a normális kínálati és keresleti viszonyok által diktálttól – mondta a Világgazdaságnak Grád Ottó főtitkára. Magyarázata szerint lényegében a 2021 ősze előtti, extra befolyásoktól mentes piaci állapot állt vissza. Ezt az állapotot először a koronavírus-járvány hatása billentette ki az egyensúlyából – ez forgalomcsökkenést okozott –, utána a rendkívül magas piaci árakat féken tartó ársapka, ami miatt viszont megugrott az értékesítés. A mostani, negyedéves összehasonlításban így nagyon magas lett a bázis. Emlékezetes, hogy 2022 első hónapjaiban a külföldi kamionosok még szabadon tankolhatták az olcsó magyar gázolajat, és nem korlátozta semmilyen jogszabály a külföldi személyautósok tankolását sem. Most tehát e megugrások eltűnése mutatkozik meg a MÁSZ-statisztikákban.

Egy harmadik hatás is feljebb nyomta a bázisadatokat: mivel az ársapkás üzemanyag ugyanannyiba került a nagy márkákat tömörítő és a piaci körülmények között az átlagosnál drágábban áruló MÁSZ-tagok úgynevezett színes kútjainál, mint a nagy márka nélküli, kis, fehér kutaknál, az utóbbiaktól sok, korábbi vevő elpártolt. Nem volt ugyanis érdemes feléjük kerülni, ha semmivel nem kell többet fizetni az autópályák mentén működő színeseknél sem.

Bár a piac belső átrendeződése igazán csak 2022 második felében gyorsult fel, már az első hónapokban megkezdődött. Ennek alapján feltehető, hogy a „fehérek” első negyedéves együttes eladásai a MÁSZ-tagokénál kisebb mértékben csökkenhettek, esetenként talán nőttek is, és éppen a MÁSZ-os kutak rovására. Grád Ottó emiatt mondta azt, hogy a NAV-statisztika kedvezőbbre várható a MÁSZ-énál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik