Tavaly március 25-én, alig több, mint egy héttel az áprilisi parlamenti választás előtt jelentette be az akkor még innovációs és technológiai miniszter Palkovics László, hogy a cseh Nymwag Európa legmodernebb vasútijármű-gyártó üzemét építi meg Nagykanizsán, ám az azóta eltelt időszakban nemhogy vasúti kocsi nem gördült le a gyártósorról, de még az építkezés sem kezdődött el – írja szerdai cikkében a Népszava.
A lap felidézi: közel 1500 munkahelyet ígértek, és azt, hogy éves szinten 1800 tehervagont és 4800 vasúti futóművet gyártanak majd. Robert Spisák, a Nymwag Magyarország Kft. ügyvezetője akkor azt ígérte, hogy a majdani gyár a két éve megszűnt DKG 36 hektáros területén épül meg barnamezős beruházással, gyártókapacitása alapján pedig a második-harmadik legnagyobb ilyen üzem lesz Európában. Robert Spisák úgy fogalmazott: „12–13 hónapon belül erről a telephelyről elindulhatnak a világba és a vevők felé az itt gyártott, nagyon modern, korszerű vasúti kocsik, és itt, Nagykanizsán lesz Európa vagongyártásának a központja”.
A beruházásnak azonban egyelőre nincs semmi nyoma. Fodor Csaba, a városi közgyűlés többségét adó ellenzéki Éljen VárosuNk! Egyesület képviselője a Népszavának azt mondta: a tavaly márciusi bejelentés óta a helyi Fidesz-KDNP és Cseresnyés Péter államtitkár mélyen hallgatott a vagongyárról, többet viszont nem akart mondani, nehogy a kormánypártiak rájuk fogják, hogy miattuk hiúsult meg a projekt.
A lap kereste Balogh László polgármestert és Cseresnyés Pétert, valamint a Nymwag Magyarországot is, de a kérdéseikre a cikk megjelenéséig nem kaptak választ. A gyár jövőjére csak egy homályos közlemény utal, melyet tavaly kapott a Népszava az akkori Technológiai és Ipari Minisztériumtól: e szerint „a gyárlétesítési szándék és a beruházás tervezett paraméterei változatlanok, a megvalósítás publikus mérföldköveiről megfelelő időben tájékoztatást adnak majd a felek.”