Gazdaság

Nehezebb lesz trükközni szombattól az akciókkal

Kummer János / 24.hu
Kummer János / 24.hu

Május végén lép hatályba az a jogszabály-módosítás, amelynek következtében a kereskedelmi vállalkozásoknak a kedvezményes ár mellett fel kell tüntetniük az elmúlt legalább harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat is. Az árrendelet módosításának célja a kereskedők akciótartási gyakorlatának újraszabályozása és a fogyasztók megtévesztésének visszaszorítása, különös tekintettel az olyan országos kampányok során, mint például az év végi Black Friday – hívja fel a figyelmet a PwC közleményében.

Az előző 30 nap legalacsonyabb ára lesz az alap

Az új szabályozás szerint az akciós árat minden esetben egy legalább harminc napos referencia-időszak alatt alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest kell meghatározni és az akciós összeg mellett az említett korábbi árat is fel kell tüntetni a vásárlói tájékoztatókban. Amennyiben tehát egy vállalkozás az adott termékre az akciót május 28-tól kezdődően hirdeti meg, úgy az akciós árat az április 28-tól kezdődő referencia-időszak alatt alkalmazott legalacsonyabb ár alapulvételével kell megállapítania. Vagyis ezekben az esetekben a május 28-tól számolandó referencia-időszak már megkezdődött – hívja fel a figyelmet a rendelet egy fontos következményére dr. Szűcs László, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédje.

A jogszabály-módosítás kapcsán életbe lépő legfontosabb változásokat így foglalták össze:

  • 2022. május 28-án hatályba lép az árrendelet módosítása, amely jelentősen átalakítja a kereskedelmi vállalkozások eddigi akciótartási gyakorlatát.
  • Az új szabályokat – többek között néhány gyorsan romló élelmiszer kivételével – valamennyi termékértékesítésre alkalmazni kell.
  • A szabályozás szerint minden árcsökkentéssel érintett terméknél fel kell tüntetni az akciós időszak első napjától visszafelé számolt legalább 30 napos időszak legalacsonyabb bruttó vételárát, a kedvezmény százalékos mértékét és az ebből kiszámolt akciós bruttó vételárat is.
  • Azok a webáruházak is érintettek, amelyeket nem Magyarországon jegyeztek be, azonban itt végeznek termékértékesítést.
  • Az idei Black Friday akciók esetén az új szabályok már teljes körben alkalmazandóak lesznek.
  • A beszállítóknak és a kereskedelmi vállalkozásoknak sokkal felkészültebben és körültekintőbben kell eljárniuk, hogy elkerüljék a fogyasztóvédelmi büntetéseket.

A Black Friday egyik „kellemetlen” hozadéka lehet, hogy a promóció alatt alkalmazott akciós ár lesz a Black Friday utolsó napjától számított 30 napon keresztül a referenciaár. Az eseményt követően természetesen az akciós értékesítés megszüntethető és a termék ismét az eredeti, vagy az akciós árhoz képest magasabb áron értékesíthető. Amennyiben azonban a Black Friday során akciós termékként értékesített árura szeretne a vállalkozás ismét akciót hirdetni, úgy a promóciós időszak alatt alkalmazott árhoz képest lehet csak kommunikálni a csökkentést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik