Gazdaság

Ismerjen meg három vállalkozót, akik a legnehezebb helyzetben is lehetőséget, mégpedig kiugrási lehetőséget láttak!

A koronavírus-járvány nem csak társadalmi, családi és egészségügyi szempontból hatalmas próbatétel: vállalkozások ezrei maradtak élettér, lehetőségek nélkül. Éttermeknek, fodrászatoknak, fineszstúdióknak kellett bezárniuk, sokuknak örökre. Vannak azonban olyanok, akik a legnehezebb helyzetben is meg tudtak kapaszkodni: ők azok a vállalkozók, akik új termékkel, új szolgáltatással vagy új megoldásokkal nem csak átvészelni tudták a válsághelyzetet, hanem képesek voltak továbblépni. Saját erőből, családi összefogással vagy épp bankhitel segítségével, de mindannyian sikeresen vették az akadályt. Három ilyen rugalmas, kreatív vállalkozót mutatunk be.

A Batthyány téri Steamhouse Cafe a járvány előtt kristálytiszta, helyzetéhez és nem mindennapi adottságaihoz alakított profillal fejlődött egyre tovább. A baráti hangulatú, minőségi kávékat kínáló Steamhouse elsősorban a Budapestre látogató turisták reggeliztetésével, illetve páratlan, a Parlament épületére nyíló kilátásával és baráti miliőjével nőtt a versenytársak fölé. Ahogyan a legtöbb kávézónak, úgy a Steamhouse Cafenak is padlóféket jelentettek, illetve jelenthettek volna a járvány miatt elrendelt lezárások: a turisták, a törzsvendégek elmaradtak, a szinte családdá összeforrt csapatnak ki kellett találnia, hogy vészeljék át a bizonytalan időszakot. A megoldást egy webshop és a kiszállítás  jelentette: a kávézó a lehetőségekhez mérten megtartotta az elviteles kiszolgálást, a fő fókusz azonban a kávé mint alapanyag értékesítésére került. A Steamhouse kávéi és kávékapszulái villámgyorsan fogalommá váltak a minőségi kávéra vágyó, de otthonukban ragadt fogyasztók körében, az új szolgáltatás híre szájról szájra terjedt. A kávézó minden munkatársa megtarthatta munkáját, a baristákból futár, social media szakember lett. A jó helyzetfelismerés a gyors alkalmazkodás pedig egy még nagyobb előrelépés alapja lett.

Lonkai Márton, a Steamhouse Cafe tulajdonosa most, szeptemberben már arról beszél, hogy a koronavírus gyökeres, pozitív változást hozott számukra.

A webshop és a kapszulák értékesítése annyira bejött, hogy vettünk egy saját kapszulázó gépet, gyakorlatilag egy kisebb üzem árát termeltük ki és építettünk meg. Erre azért volt szükség, mert a vártnál is nagyobb lett a kereslet a kapszuláinkra, másrészt elég nyűgös vagyok a minőségbiztosításra és a minőségellenőrzésre, így pedig a teljes folyamat nálunk van. Gyakorlatilag a zöld kávét mi választjuk ki, próbapörkölünk, kóstolunk, az kerül a kapszulákba, ami a mi minőségi elvárásaink szerint a legjobb.

Az átálláshoz – ahogy a koronavírus idején – szükség volt a kollégák átképzésére: megtanulták a kapszulázó gép kezelését, a csomagolást, egyikük pedig önszorgalomból elvégzett egy marketinges tanfolyamot. Jelenleg legnagyobb kihívásuk a használt kapszulák gyűjtésének ösztönzése, illetve, hogy lebomló, komposztálható kapszulákban kínálhassák termékeiket.

A fővárost a sajtokért

A kistermelő Csíz Sajtműhelyt is megüthette volna a járvány miatt kialakult speciális gazdasági helyzet: rendezvényeik, bemutatóik, a fesztiválok elmaradtak, ráadásul a lezárások idején még nem lehetett tudni, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak. Félő volt ugyanis, hogy a prémium minőségű, ezért a hagyományosnál magasabb árkategóriába tartozó kézműves sajtok iránt kisebb lesz a kereslet. Nem így történt, ehhez azonban az is kellett, hogy a baracskai családi vállalkozás megerősítse ekkor még gyengébb lábakon álló online jelenlétét.

Kun Anita sajtmester és családja igyekeztek nemcsak működni, hanem amennyire lehet, továbblépni is. A járványhelyzet beköszöntekor a Csíz Sajtműhelynek már volt webshopja, de még nem működött tökéletesen. Kun Anita gyorsan felismerte, hogy hatalmas igény mutatkozik az élelmiszerek érintésmentes kiszállítására, így három hét alatt ráncba szedték webshopjukat: lehetővé tették a kártyás fizetést és futárral szállíttatták ki a sajtokat, megvalósult a teljesen érintésmentes szolgáltatás.

Nálunk mindenki meg tudta tartani az állását. A helyzet furcsasága, hogy még nőtt is a kereslet, ugyanis a törzsvásárlóink egyre nagyobb tételeket rendeltek: a gyerekek nem tudtak az iskolában enni, egyszerűen több alapanyagra volt szükség

– tette hozzá Kun Anita, aki szerint ez már csak azért is jól jött, mert a higiéniai kiadásaik jelentősen megugrottak. A sajtműhelyben a járványtól függetlenül szigorú előírásokat tartanak be, de a lezárások idején többszörösükre drágultak a maszkok, kesztyűk, fertőtlenítőszerek.

Komoly figyelmet fordítottak és fordítanak az online jelenlétre, főleg a social media felületeken: fontos tapasztalat, hogy a vírushelyzetben egyre hangsúlyosabbá vált az egészségtudatosság, egyre többen nézik meg, mit tesznek az asztalra, így egyre nagyobb az igény a prémium kategóriás termékekre is. Az új vásárlókat nemcsak elérni kell, hanem tájékoztatni és lehetővé tenni a kommunikációt, a sajtmester szerint jelenleg a Facebookon a legerősebbek ezen a területen.

Anita otthonosan mozog a nagy váltások és kihívások területén:

a zajos fővárost, egy teljesen más karriert hagyott maga mögött több mint tíz évvel ezelőtt a kezdetben csak hobbinak induló sajtkészítésért és a Velencei-tóhoz közel fekvő Baracskáért.

Hogy mennyire jól döntött, azt jól példázza, hogy szeptember elején a Magyar Sajtkészítők Egyesülete éves Sajtmustráján arany minősítéssel ismerte el camembert jellegű sajtjukat.

Varga Lászlóné Ági szintén a nagy váltások embere: a közgazdász végzettségű üzletasszony 33 évesen úgy döntött, hogy hátat fordít addigi karrierjének és valami egészen újba kezd. Edző lett, ma pedig már saját mosonmagyaróvári fitneszstúdiójában, a Sziluett Mozgásstúdióban tizenkét mozgásformával várja az egészségesebb, kiegyensúlyozottabb életre váró hölgyeket.

A vendéglátás mellett a lezárás által egyik leginkább sújtott területe a szolgáltatásoké volt: nemcsak a fodrászok és kozmetikusok húzhatták le a rolót, hanem a fitnesz- és konditermek, gyógytornászok, jógastúdiók is. Az üzletasszony története is alakulhatott volna így, ő azonban nem hagyta, hogy a körülmények legyőzzék.

Ennek nyilván volt egy gazdasági vetülete: a stúdió fenntartását akkor is fizetni kell, ha nem használja senki. Volt azonban egy emberi vetülete is: a vendégeknek és nekem is hiányoztak az órák. Amikor be kellett zárni a termet, egy fél napig keseregtem, a nap második részében viszont már a kiutat kerestem.

Ez a megoldás az órák online közvetítése lett. Az internetes fitnesz órák egy kis Facebook-csoportból nőttek ki, majd többen jelezték, hogy nekik például szétnyílt hasizomra kellene mozgás, ők egy külön csoportba gyűltek és külön órát kaptak. Ma már hat ilyen csoport működik.

Az a megoldás kölcsönösen jó volt mindenkinek: nekem volt okom reggel összeszedni magam, felkészülni, erőt önteni magamba, amit aztán próbáltam tovább önteni a vendégekbe. Mert sokaknak az óra volt a nap fénypontja, sokan nagyon el voltak keseredve, a foglalkozások végén viszont úgy éreztük, hogy valami fontos, értelmes és jó történt velünk.

A koronavírus ideje alatt Varga Lászlóné Ági a kínálatot is bővítette táplálkozási és méregtelenítési tanácsadással, az online oktatás miatt felszabadult idejében pedig kifejlesztett egy saját arctornát, amely a bőr mélyebb rétegeiben és az izmok szintjén fejti ki hatását. Ma már ezt az öregedésgátló arctornát is online tanfolyam keretében oktatja. A digitális ugrás hosszútávon megmarad, ugyanis bár a vírushelyzet hozta lépéskényszerbe az üzletasszonyt, korábban más városba költöző vendégei már szorgalmazták az online órákat. Már ennek sincsen akadálya.

Ahogy az inspiráló történetekből is látszik, nem könnyű, ugyanakkor nem lehetetlen egy cég átalakítása, a megváltozott körülményekhez igazítása. A kreativitás, elszántság és rengeteg munka mellett ilyenkor a legfontosabb a stabil pénzügyi háttér. Ha pedig a jellemzően mikro- és kisvállalkozások nem tudnak élni az újraindulást segítő állami programok lehetőségeivel, szerencsére ilyenkor is van megoldás, hiszen létezik olyan hitel, amelyet ezek az újrázó, sok esetben más irányban továbbfejlődő kisebb vállalkozások is igénybe tudnak venni.

Szponzorált tartalom

A rovatot az UniCredit Bank Social Impact Banking programjának Mikrohitele támogatja, amely elősegíti a mikrovállalkozások alapítását és fejlesztését, a társadalmi értékteremtést. Tudjon meg többet a Mikrohitelről, a részletes termékfeltételeket keresse az UniCredit bankfiókjaiban és weboldalán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik