Gazdaság

Ezt az öt kérdést minden jövendőbeli vállalkozónak fel kell tennie magának

Getty Images
Getty Images
A vállalkozás nem csak pénzkereset: életforma, a személyiség, a talpraesettség és a lényeglátás próbája. Sokan szeretnének a saját lábukra állni, alkotni, létrehozni valamit, ami a sajátjuk, megvalósítani önmagukat. Jó hír, hogy a vágyott út nem járatlan, némi előkészítéssel eldönthető, hogy valódi ötletről vagy izgalmas felvetésről, tervről vagy álomról van szó. Összegyűjtöttük az öt legfontosabb kérdést, amiket mérlegre kell tenni, mielőtt a tettek mezejére lépnénk.

Az irodalom, a pszichológia és sikeres vállalkozók is számos jótanáccsal látták, látják el azokat, akik önállósodni szeretnének. A tapasztalatok egybevágnak: jó ötlet, hideg fej és előrelátás nélkül szinte esély sincs a sikerre. Bár a kreatív folyamatban nem tudunk segíteni, a tudatos tervezésben igen. Ez az öt kérdés olyan tükör, ami megmutatja, ki mennyire áll készen saját vállalkozás indítására.

1. Ez most ötlet, álom vagy terv?

Minden vállalkozás alapja egy jó ötlet, a világot a kreativitás mozgatja. Az ötlet és az álom, egy felbukkanó kósza gondolat azonban nem szinonimák, az előkészítés teljesen más fázisai. Az ötlet nélkülözhetetlen, de megvalósítható? Van igény a termékre, szolgáltatásra? Ha igen, nem lehet, hogy valaki más már megcsinálta? Ha nem csinálta meg senki, mi lehet az oka? Mivel leszel jobb, mint a konkurencia? Ezernyi kérdés merül fel, de nem szabad ezek végiggondolása és egy részletes üzleti terv nélkül belevágni! Utóbbihoz online is segítséget lehet találni, de érdemes gyakorló vállalkozó segítségét, tanácsát kérni. Bulgakov szerint „ahhoz, hogy valaki irányítson, szükséges, hogy pontos tervekkel rendelkezzék valamelyes, nem túlságosan rövid időszakra.” Van terv mára, holnapra, fél évre vagy öt évre? Ha nincs, lennie kell. Már csak azért is, mert így eldől, hogy álomról vagy valódi lehetőségről van szó.

2. Reálisan látod a lehetőségeket és a veszélyeket?

Érdemes tisztában lenni azzal. hogy nagyon sok induló vállalkozás csődbe megy az első hónapokban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, 2018-ra vonatkozó adatai szerint 108 ezer új vállalkozást jegyeztek be Magyarországon. A vállalkozások egyéves túlélési aránya 2018-ban 84,2 százalékos, kétéves túlélési rátája 67 százalékos volt, a három üzleti évet pedig csak az cégek 58,6 százaléka vészelte át. Az üzleti terv elkészítésekor nem érdemes meredeken emelkedő grafikonokat rajzolni, csak azért, mert az jobban néz ki. Az első időszak igenis nehéz lesz, az értékesítés csak lassan indul el, a bevételek sokáig nem fogják meghaladni a kiadásokat, ezért rendkívül fontos reálisan gondolkodni a cég tőke és esetleges hiteligényéről. Öröm, ha a tervezettnél jobban alakulnak a dolgok és gyorsabban jön a siker, de tervezni a rosszabb változatra kell.

3. Ugye felkészültél a bakugrásokra?

Gyakori hiba, hogy valaki túlságosan ragaszkodik az előre eltervezett dolgokhoz. Nem olyan meglepő ez, hiszen sok idő, energia és esetleg pénz is van egy üzleti terv mögött, de eljöhet a pillanat, amikor változtatni kell. Ha a kávézónk vendégei nem szeretik a cukormentes és vegán süteményeket, készen kell állnunk arra, hogy vajban és cukorban gazdag édességet kínáljunk – és fordítva. A koronavírus-járvány megmutatta, hogy alkalmazkodás nélkül nincs siker: éttermek alapanyagokat és recepteket szállítottak ki, kávézók és virágüzletek hetek alatt bővítették portfoliójukat és indítottak webshopokat, fitneszedzők és jógatermek online szolgáltatásra álltak át. Ez a fajta okos és gyors adaptáció elengedhetetlen a sikerhez. Ebből a korábbi videóból két talpraesett üzletember  történetét ismerheted meg, akik néhány hónappal a vendéglátóhelyek bezárása előtt nyitották meg vállalkozásukat. Nem estek kétségbe, nézd meg, mit tettek!

4. Tudod, hogy kihez fordulhatsz őszinte, valódi tanácsért?

Nem, nem a „Száz lépés a sikerhez” jellegű motivációs könyveket kell forgatni, bár ebben a műfajban is vannak jók. Sokkal inkább olyan emberekkel kell beszélni, akik csináltak már ilyet, túl vannak sikereken és kudarcokon is. Hol rontották el, mik a buktatók? Vagy épp mi a siker titka? Ha nincs a személyes ismeretségi körünkben olyan ember, akinek van a mi üzletünkhöz szükséges tapasztalata, a Youtube akkor is tele van hasonló előadásokkal, érdemes körülnézni ott is.

5. Felmérted az anyagi lehetőségeidet, a személyes igényeidet és a tűréshatárodat?

Tisztában vagy azzal, mire elég a kezdőtőkéd? Könnyen előfordulhat, hogy már induláskor is szükséged lehet hitelre, de az egészen biztos, hogy a tartós növekedéshez jól jön a pénzügyi segítség. Természetesen korábbi tapasztalatok híján ezt nehéz felmérni: érdemes banki tanácsadót megkeresned, aki segít átgondolni, mire lehet szükséged a sikerhez. Kezdő vállalkozóként sem kell attól tartanod, hogy magadra maradsz, a piacon ugyanis elérhető olyan hitel, amit induló cégek is felvehetnek.

Egy kezdő vállalkozásban természetes, hogy maga az alapító/tulajdonos is sokat dolgozik. Eljöhet azonban az a pont, amikor ez már nem éri meg: kialakulhat az a helyzet, hogy napi 12 órás megfeszített munka mellett sikerül csak a víz felett tartani a céget, amiért legfeljebb  minimálbért tud kivenni az ügyvezető. Lehet helye az önfeláldozásnak, de csak akkor, ha látszik, merre van előre: meddig tart ez a szakasz, mikor lehet a munka nagy részét alkalmazottakra bízni és utána remélhető-e tisztes profit. Ha nincs remény a változásra, érdemes végiggondolni, hogy megéri-e az önkizsákmányolás vagy inkább érdemes változtatni. A cég motorja a vállalkozó, egyéni és üzleti szinten is fontos, hogy ez a motor egészséges, kiegyensúlyozott, elégedett legyen.

Szponzorált tartalom

A rovatot az UniCredit Bank Social Impact Banking programjának Mikrohitele támogatja, amely elősegíti a mikrovállalkozások alapítását és fejlesztését, a társadalmi értékteremtést. Tudjon meg többet a Mikrohitelről, a részletes termékfeltételeket keresse az UniCredit bankfiókjaiban és weboldalán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik