Gazdaság

Megszabadul a sztrádaépítésektől a kormány, rástartol az elkerülő utakra

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Úgy tűnik, megvan a kommunikáció, amivel indokolja a kormány, hogy nem miért nem kell neki a nyereséges sztrádaüzemeltetés.

Nagyban javulhat a vidéki életminőség, miután több tucat város kaphat elkerülő utat a következő években – írja szerdai számában a Világgazdaság az MTI szemléje szerint. A gazdasági napilap a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. honlapján elérhető adatok alapján azt írta, hogy hangsúlyeltolódásra lehet számítani az állami infrastrukturális projekteknél. Bár az elmúlt években több százmilliárd forint értékben valósultak meg hazai költségvetésből gyorsforgalmi utak (például az M44-es, M85-ös),

az autópályák koncessziókba adásával ezektől a költségektől megszabadulhat az állam, az így felszabaduló forrásokat pedig a helyi, illetve térségi kapcsolatok fejlesztésére költheti. A koncessziós formulát ugyanakkor számos kritika érte, ezt ebben a cikkünkben foglaltuk össze.

Tavaly év végén jelent meg az a kormányhatározat, ami főként főúti, városi elkerülő utak, illetve csomóponti és hídfejlesztések megvalósítását teszi lehetővé, ennek keretében a kabinet 82 milliárd forintot biztosít kiemelt társadalmi igényeken alapuló beruházások előkészítésére. Ebből a keretből finanszírozható például Zirc, Baja, Etyek, Győr, Hatvan, Környe, Siófok, valamint Soltvadkert elkerülő útjának engedélyeztetése és terveztetése.

Kapcsolódó
Ontja a nyereséget az autópályák üzemeltetése, Rogánék mégis szabadulnának tőle
Harmincöt évre adnák magánkézbe az autópályákat. A piacon csak találgatják, egyáltalán milyen cégek jöhetnek majd szóba a biznisznél.

A felsoroltak közül ez utóbbi van a legelőrehaladottabb állapotban, az 53-as, 54-es főút által keresztülszelt Soltvadkert tehermentesítését szolgáló beruházás már érvényes engedélyekkel rendelkezik. Az ígéretek szerint szeptemberben a kivitelezői közbeszerzést is kiírhatják, ha így lesz, akkor 2022 tavaszán elindulhatnak a munkák, bár a Budapest-Belgrád vasútvonal építésétől is nagyban függ a projekt indulása.

Jászberény esetében viszont már javában zajlik a kivitelezés, a város elkerülője ráadásul már a harmadik üteménél tart. Hamarosan megindulhat a munka a 26-os főúton Sajószentpéter-Berente mellett is, itt a munkaterület átadása a nyár elején megtörtént. Gyöngyös nyugati elkerülőjének kivitelezése szintén az őszi hónapokban kezdődhet meg. A Sükösd-Érsekcsanád belső úthálózatának tehermentesítését szolgáló beruházás engedélyes és kiviteli terveit most szeptemberig kell leszállítania a tervezőnek, a kivitelezésre szóló közbeszerzést a megbízó NIF ezt követően írhatja ki.

Kalocsa, valamint Szekszárd elkerülőjének megépítésére is sor kerülhet a közeljövőben, miután a tervezői szerződés mindkét projekt esetében novemberben lejár. Ugyanakkor Karcag és Nagykanizsa lakói még nem lélegezhetnek fel, a tervezői szerződés 2022 májusáig szól. Ahogy Szolnok-Szandaszőlős tehermentesítő útjára is várniuk kell a helyieknek, a tervező cégnek csak 2023 májusában kell leszállítania az engedélyes és kiviteli terveket. Ugyanez elmondható a Tolna megyei Simontornya esetében, a NIF a tervezői közbeszerzését most augusztusban tette közzé, várhatóan 2023 végén, 2024 elején, a sikeres közbeszerzést követően ott is megkezdődhet a kivitelezés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik