Gazdaság

Durván elszállt a használt autók ára

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Élénkülést hozott az idei első félév az autópiacon; az új járművek esetében a tavalyi évhez képest látható növekedés, míg a magyar magánvásárlók által leginkább kedvelt használt autók piacán már a 2019-es, járvány előtti számokhoz mérten is láthatók pozitív különbségek. A saját autó iránti fokozódó igényt mutatja, hogy a portál felületén indított keresések száma 45 százalékkal nőtt az idei első félévben a tavalyi azonos időszakhoz képest, amit a tulajdonosváltások – a félév során 5,7 százalékkal – emelkedő száma is visszaigazolt. A vásárlók az új autók piacára is visszatérőben vannak, ott ugyanakkor a 2019-es első félévéhez mérten még mindig 13 százalékos elmaradás látható, egyedül a hazai tulajdonosváltásokról mondható el, hogy már visszatértek a koronavírusos idők előtti számok, sőt ahhoz mérten is 1,4 százalékos növekedés látható.

Az autókereskedők nagy része ugyan aligha panaszkodhat, az autók iránti fokozódó kereslet nem mindenki számára örömteli. Ahogyan az építőiparban, úgy az autópiacon is a koronavírus mellék-, vagy talán utóhatása az áremelkedés. Az új autók – akár a chiphiányra is visszavezethető – árnövekedése és hosszabb szállítási ideje, a forint árfolyama, a drágább import és a növekvő kereslet a használt autók piacán is drágulást okozott a portál szakértője, Katona Mátyás szerint.

Idén év elején 25, majd az első negyedévben 32 százalékos áremelkedést láttak az előző év azonos időszakához mérten, a második negyedév végére pedig már a tavalyinál 49,9 százalékkal magasabb, 3,8 millió forintos átlagár volt a hirdetéseknél. A drágulás természetesen nem minden használt gépkocsinál ér el ilyen mértéket, és az átlagot felfelé viszi a portálon évek óta megtalálható teljesen új, akár szalonautók magasabb ára is. A legolcsóbb kategória iránti fokozott érdeklődés miatt pedig számos jármű fel sem kerül a hirdetési oldalra, mert azok sok esetben már az ismeretségi körben gazdára találnak.

Népszerűek a Suzukik

Az új autók piacán a népszerűségi lista első helyén továbbra is az esztergomi gyártású Suzuki Vitara, a másodikon a Suzuki SX4 S-Cross szerepel, a Használtautó.hu felületén pedig a Suzuki Swift foglalja el az első helyet. Az új autók piacán meghatározó a szabadidő-autók iránti igény, a használt autók közül azonban inkább a megfizethetőbb, kisebb vagy kompakt modellek a legnépszerűbbek. A kereséseknél persze mindig tetten érhető az álmodozás: az Audi A4, A6 széria és a BMW 3-as sorozat továbbra is a Használtautó.hu kedvencei között szerepel, de az importált modelleknél látványos a józanodás. Míg az előző évtizedben domináltak a prémium modellek, most az Opel Astra, a Ford Focus és a Volkswagen Golf áll a dobogón. Az import ugyanakkor egyre kevésbé meghatározó, az országzárások és a kedvezőtlenebb euróárfolyam miatt a behozott használt autók száma a tavalyi, eleve csökkent mennyiségtől is elmaradt az idei év első felében. A hazai tulajdonosváltásoknál logikusan a legnagyobb példányszámban futó modellek állnak az élen, a dobogón az Opel Astra, Suzuki Swift, Ford Focus sorrend látható.

További drágulás várható

A vevők számára a legizgalmasabb kérdés, hogy az autópiacon meddig tart a drágulás. A válasz nem túl bíztató. A portálnál rövid távon stagnálásra számítanak az árakban, mivel egy masszív emelkedésen vagyunk túl, illetve a tavalyi második félév is hozott némi stabilitást. Hosszú távon azonban a szerényebb környezeti terhelésű, ám magasabb vételárú autók előtérbe kerülése a használt autók piacán további árfelhajtó hatást eredményezhet Katona Mátyás szerint.

Az autó és autózás iránti igény növekedése mellett ezért alighanem egyre magasabb vételárakkal kell szembenézni a piacon, de emelkedésre lehet számítani az üzemeltetési-közlekedési költségek terén is, elég csak a jelenleg rekord szinten álló üzemanyagárakra gondolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik