Ontja a nyereséget az autópályák üzemeltetése, Rogánék mégis szabadulnának tőle – írtuk a napokban arról a kormányzati elhatározásról, miszerint az állam, azaz a Rogán Antal fennhatósága alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda harmincöt évre adná át az ország gyorsforgalmi úthálózatát az üzemeltetőnek, aki az üzemeltetést, a felújítást és a hálózat bővítését, új szakaszok tervezését-építését vállalja, ideértve a finanszírozást is.
Rogán ma sajtótájékoztatót tartott, és elárult egy-két paramétert.
Elmondása szerint a teljes gyorsforgalmi úthálózat koncesszióba adását célzó kétfordulós közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, sőt még idén sor kerülhet a szerződéskötésre – számol be a hvg.hu.
A koncessziót elnyerő vállalkozásnak vagy vállalkozásoknak kell finanszírozniuk a fejlesztéseket és az üzemeltetést 35 éven keresztül, ezért rendelkezésre állási díjat fognak kapni az államtól. Az állam fogja beszedni továbbra is a sztrádadíjat, ettől, Rogán elmondása szerint, technikailag független lesz a rendelkezésre állási díj. A sztrádadíjakat és a rendelkezésre állási díjat is infláció mértékével fogják emelgetni évente.
A rendelkezésre állási díjat nem euróban, hanem forintban állapítják meg, így az állam nem fut árfolyamkockázatot.
Rogán ígérte, hogy úgy tervezik a konstrukciót, hogy a befolyó útdíj összege mindig magasabb lesz valamivel a kifizetendő rendelkezésre állási díjnál.
Tíz év alatt jelentős fejlesztéseket kell majd végeznie, egyebek mellett bővítéseket az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályákon, az M3-as meghosszabbítását az országhatárig, illetve az M81-es hiányzó szakaszának megépítését – írja a portál.