A Blikk információi szerin Irak 7,5 milliárd forintot adott volna a kecskeméti vadászrepülő-flottáért, még az orosz állam is rábólintott az üzletre. Irak – hogy szándéka komolyságát jelezze – az összeg jó részét betette egy lengyel bankba, ám az üzlet mégis befuccsolt. Most pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2,8 milliárd forintos indulóáron megpróbálta elárverezni a 19 vadászgépet, de egyetlen licitáló sem akadt rá.
A lap megszólaltatta Papp Csabát, a Borsodi Általános Gépgyár Kft. ügyvezető-tulajdonosát, aki az orosz állammal kötött szerződése alapján Közép-Európában rendelkezett a MiG-29-esek továbbértékesítési jogaival. Papp Csaba szerint nem véletlen, hogy senki nem jelentkezett a licitre.
Sajnos, a leállítás során nem végezték el a vadászrepülők konzerválását, így azok ma a kukába valók
– fogalmazott a Blikknek, hozzátéve: nem a flotta megvásárlása kerül sokba, hanem az üzemeltetése. Amikor a MiG-ek az államadósság fejében Magyarországra kerültek, az értékük 2,5 milliárd dollár (727,1 milliárd forint) volt. A hajtómű felújítása 4 ezer üzemóra elérése után lett volna esedékes, de amikor végleg leparkolták őket a betonra, a legtöbbet használt vadászgép is csak 1756 üzemórát repült. Papp Csaba szerint akadt olyan is, ami csupán 156 órát töltött a levegőben.
A lapnak arról is beszélt, hogy a gépeket már háromszor is eladhatta volna: a leállított flotta felújításának költségét az Izrael gépenként 6,5 millió dollárért finanszírozta volna. Az üzletember szerint volt szerződésük Horvátországgal is és tárgyalásban álltak Lengyelországgal és Szlovákiával.
Egy vagyont dobtunk ki az ablakon azzal, hogy a horvátok hiába vártak a vadászgépeinkre, hiszen ők évi több százmillió forintért lízingelték volna őket. Csak a lengyelek kilenc alkalommal kérték, hogy adjuk el nekik a hajtóműveket, de ez az üzlet is meghiúsult. Hogy ennek mi az oka? A politika volt az egyik.