Eltérő volt a megítélése az otthoni munkavégzésnek a járvány alatt, mivel kisebb megszakításokkal lényegében egy éve kényszerít cégeket, munkavállalókat a vírus arra, hogy ne menjenek be az irodába, üzletbe, érdemes felmérni, hogy ennyi idő után hogyan változott a home office elfogadottsága.
Az Erste Bank ötödik alkalommal kérdezte meg munkavállalóit arról, miként élik meg a pandémia miatti változásokat munkakörnyezetükben. Az eredményből látható, hogy az idő múlásával picit kevesebben értékelik maximálisan jónak a távoli munkavégzést. A legnagyobb probléma a személyes kapcsolatok hiánya, de egyre többeknek jelent gondot a mindennapok megszervezése is – írja közleményében a hitelintézet.
Némileg visszaesett az otthoni munkavégzés népszerűsége az Erste Bank munkatársai körében a pandémia újabb hulláma alatt. A pénzintézet alkalmazottainak többsége, a központi feladatokat ellátó dolgozók mintegy 90 százaléka a járvány kitörése óta távolról látja el feladatát, a bank pedig időről időre felmérést készít az elégedettségről. A home office népszerűsége tavaly júniusban érte el csúcspontját:
- a kijárási korlátozások feloldását követően a munkavállalók 67 százaléka adott tízből tíz pontot az otthoni munkavégzés komfortosságára, igaz, akkor volt rá lehetőség, hogy rotációban, kéthetente bejárjon dolgozni, aki szeretne.
- Tavaly áprilisban, a korlátozások bevezetése után az említett mutató még csak 34 százalék volt,
- a legutóbbi, idén márciusi felmérésben viszont a dolgozók 59 százaléka értékelte tízpontosra a távmunkát (ami most kötelező, csakúgy, mint egy éve), vagyis most már sokkal komfortosabban érzik magukat a munkavállalók a teljes home office-ban.
Csökkent azok aránya, akik szerint egyáltalán nem okoz nehézséget az otthoni munkavégzés: az őszi 68 százalékos egyetértési arányból tavaszra 53 százalék lett. A legnagyobb problémát a kollégák számára a mindennapi személyes kapcsolatok hiánya jelentette mindig is, ám amíg ezt a válaszlehetőséget tavaly nyáron 22 százalék jelölte meg, addig idén tavasszal már a válaszadóknak több mint az egyharmada.
Ugyanakkor a nagy többség hatékonynak tartja az online megbeszéléseket (csak 4 százalék értékelte ezt nehézségként), és jól tudnak együttműködni a kollégák az online térben is (csupán 6 százalék gondolta másként), illetve az irodai infrastruktúrát hiányolók aránya is 8 százalékra esett vissza a kezdeti 20 százalékról.
Érdemben nem változott azonban az arra a kérdésre adott válaszok aránya, hogy mennyi ideig tartható fenn a jelenlegi állapot. A válaszadók továbbra is több mint 70 százaléka szerint a jövőben is szívesen dolgozna tovább így, míg további 20 százalék szerint két hónapig vagy akár annál hosszabb ideig is ki lehetne még bírni – írja a hitelintézet. Az Erste távolról dolgozó munkatársainak több mint 80 százaléka értett teljesen egyet azzal az állítással, hogy legalább ugyanolyan hatékonysággal el tudja látni a munkáját otthonról, mint az irodából. De hasonló arányban gondolták a magukénak azt az állítást is, hogy a vezetőjével ugyanúgy tud együttműködni a pandémiás helyzetben, mint korábban.
A vezetők ugyanakkor továbbra is pesszimistábbnak tűnnek, miközben a válaszadók egyre kisebb része gondolja azt, hogy a csapat jól kezeli a helyzetet: az arány tavaly júniusban itt 72 százalék volt, ami idén márciusra 65 százalékra olvadt. Ebben ugyanakkor valószínűleg az elmúlt egy év okozta fáradtság is benne van, a vezetők 71 százaléka ugyanis úgy nyilatkozott, hogy home office-ból is van olyan hatékony, mintha bent dolgozna a munkahelyén. A kollégák 90 százaléka érzi úgy, hogy főnöke teljesen megbízik benne az otthonról végzett munka alatt is, míg a vezetők 82 százaléka mondta azt, hogy teljes mértékben megbízik a csapatában.