Gazdaság

Ma már terminál sem kell ahhoz, hogy kártyával fizethessünk Magyarországon (x)

mastercard
mastercard
Számos, a vásárlókat is érintő változás lépett érvénybe 2021. január 1-jén, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy minden online kasszával felszerelt üzletben kötelezővé vált az elektronikus fizetés. A Mastercard számos innovációval segítette a hazai elfogadókat és kereskedőket az átállásban, de a munka jelentős része még hátravan Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője szerint.

Január 1-jén lejárt a határidő, így elviekben ma már a legtöbb üzletben kötelesek biztosítani az elektronikus fizetést. Valóban megtörtént ez az átállás?

A mi becslésünk szerint akár százezres nagyságrendű is lehet azon vállalkozások száma, akik kötelesek eleget tenni az új szabályozásnak. Év végén elindult egy versenyfutás az idővel, hogy mindenki időben elkészüljön. Sokan azonban nem álltak még készen január 1-jére, vagy valamilyen átmeneti megoldással próbáltak eleget tenni a törvénynek, hogy egy kis plusz időt nyerjenek. A partnereink több mint 28,500 terminált helyeztek ki a Doppio néven futó infrastruktúra fejlesztési programunkon keresztül. Erre a számra nagyon büszkék vagyunk, de sok munka vár még ránk.

Mit tehet egy kereskedő, aki még nem tett eleget az új szabályozásnak?

A Doppio program egyik legnagyobb eredménye, hogy nem csak az elérhető termékek palettáját bővítette, de forradalmasította a csatlakozási folyamatot is. Azt láttuk, hogy 2020-ban még mindig ott tart a piac, hogy egy terminál beszerzése rengeteg utánajárást, papírmunkát és több hetes várakozási időt jelentett. Ezt a folyamatot sikerült a program első hónapjaiban pár naposra rövidíteni, így ma már a kártyaigénylés folyamata gyorsan, online intézhető. Ennek eredményeként ha valaki ma kap a fejéhez, pár nap múlva akár már fogadhatja is az első kártyás tranzakciókat. A Mastercard oldalán összegyűjtöttük a kártyaelfogadást kínáló szolgáltatókat, egy kattintással elérhetőek az ajánlatok bárki számára.

Ez tartotta volna vissza a kereskedőket?

A bonyolult csatlakozás mellett az összképhez hozzá tartozik az is, hogy a mikro -, kis- és középvállalati szegmens számára nem igazán volt személyre szabott megoldás a piacon. A sok hetes ügyintézés végén egy tégla méretű terminált kaptak, ami, lássuk be, számukra nem élhető megoldás napi szinten. Gondoljunk egy kisvállalkozóra, aki például zöldségeket szállít ki ügyfeleinek, vagy egy egyszerű villanyszerelőre – nekik olyan terminál a praktikus, ami akár a zsebükben is kényelmesen elfér. Ezért is volt fontos számunkra, hogy Magyarországon is elérhetővé váljon a softPOS technológia.

mastercard

Mit jelent ez és kiknek lehet jó választás?

A softPOS – vagy más néven Tap on Phone – megoldások lényege, hogy plusz eszköz nélkül, önmagában egy Android telefon is alkalmassá tehető kártyaelfogadásra. A mobiltárcák kapcsán sokan tudják, hogy az NFC chip teszi lehetővé, hogy a telefonunkkal fizethessünk, ugyanez a chip megfelelő szoftverrel kártyaelfogadásra is használható. Jelenleg főleg azok számára ajánljuk ezt a megoldást, akiknél kisebb, PIN kódot nem igénylő értékben fizetnek az ügyfelek, de már megérkezett hozzánk a PIN kód megadását is támogató Tap on Phone megoldás is. Az egyszerű használat mellett óriási előnye a szolgáltatásnak, hogy rendkívül költséghatékony, mivel nincs szükség új eszköz beszerzésére, valóban elég hozzá egy okostelefon.

Az új szabályozás kapcsán sokan kezdtek el mozgolódni az azonnali fizetési megoldások irányába is. Mit gondol erről egy kártyás fizetésekben érdekelt cég?

Nem versenytársként tekintünk az azonnali fizetésre, már csak azért sem, mert a Mastercardnak is van ilyen megoldása, Pay by Account néven. A kártyás és az azonnali fizetés elsősorban a készpénzhasználat visszaszorításában, a gazdaság fehérítésben tölt be nagyon fontos szerepet. A Mastercard Pay by Account szolgáltatás legnagyobb előnye, hogy szintén NFC technológiával működik, vagyis a vásárló a mobiltelefonjával fizethet a kártyaterminálon. Ennek köszönhetően sem a kereskedőnek, sem a vásárlónak nem kell új fizetési módot megtanulnia.

Most, hogy lejárt a határidő és rövidesen minden érintett köteles lesz megoldani az elektronikus fizetés biztosítását, hogyan látja a Doppio program jövőjét?

2020 november végén hirdettük ki a 2021-es programunkat melyre január-február hónapban várjuk a pénzügyi szolgáltatók jelentkezését. A program továbbra is az innovációt helyezi fókuszba; legyen szó a kártyaelfogadás módjáról vagy az elszámolási háttérrendszerek fejlesztéséről – minden az ügyfélélmény fokozásáról szól. Szeretnénk, ha minden kereskedő megtalálná a számára legideálisabb kártyaelfogadási megoldást, ezzel biztosítva vásárlóiknak a tökéletes fizetési élményt. Idei céljaink között szerepel a zöld POS program is, mely a digitális bizonylatokra történő áttérést jelenti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik