Biztosan van, aki találkozott már ilyesmi felirattal az online vásárolt termék papírjain:
Kérjük, hogy a kézhezvétel után rögtön ellenőrizze a csomag és a benne lévő termék(ek) sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni.
Ez áll az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján is – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Pedig egyszerűen tisztességtelen ez a kijelentés és – nem utolsósorban – jogszabályokba is ütközik.
A FEOSZ szerint az ilyen és ehhez hasonló átveréseket egy egyszerű próbavásárlással már rég ki lehetett volna szűrni. Sok fogyasztó, ha egyáltalán elolvassa, mi szerepel a nyugtán, megijed: vagy azért, mert a kicsomagolás után olvasta el, vagy azért, mert szeret olvasni és rögtön a termék kézhezvételét követően tette meg. De teszi is fel rögtön a kérdést: most minden olyan fogyasztói jogtól elesik, amiket esetleg már megtanult? Hogy például elállhat a szerződéstől, hogy kicserélheti a terméket? Nem, ez nem így van. Élhet a távollévők között kötött szerződésre vonatkozó elállási jogával 14 napon belül, vagy érvényesítheti a hibás teljesítésből eredő jogait.
A vállalkozás nem zárhatja ki a reklamáció jogát
Sokszor lehet azt hallani, hogy tudatos fogyasztóként kell viselkednie az átlag magyar fogyasztónak is. De a FEOSZ azt gondolja, eljött már az az idő – vagy el kellett volna már régen jönnie – hogy a fogyasztóvédelemért felelős hatóság ha kell jogszabály-változtatásokkal, de ténylegesen is védje a fogyasztókat. Hasonlóan a vállalkozásokat tömörítő és azok érdekeiket képviselő kamarai szervezeteknek is mindent meg kellene tenniük annak érdekében, hogy megköveteljék a vállalkozásoktól a fogyasztóbarát magatartást, pontosabban ebben az ügyben a jogszabályoknak megfelelő eljárást. Vagy ha nincs erejük ehhez, akkor egyszerű ajánlásokkal segítsék a fogyasztók érdekében is a vállalkozásokat.
Vállalkozások nélkül nincs fogyasztóvédelem. Most a tisztességtelen vállalkozások egyszerű figyelmeztetéssel vagy bírsággal megússzák, megúszhatják az ilyen vagy ehhez hasonló ügyet, ügyeket.
Pedig a FEOSZ szerint egyszerűen be kellene azokat zárni. Gondoljunk bele, mi történik a fogyasztóval, ha néhány napos késedelembe esik egy számla kifizetésével: azonnal kamat, plusz egyszeri költség, majd jön a szolgáltatásból való kizárás.
Erre figyeljen mindenképpen online vásárláskor
Első és legfontosabb, hogy tisztában legyenek a fogyasztók azzal, hogy kitől vásárolnak. Hangzatos webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak a fogyasztók, akkor arról a weboldalról inkább ne vásároljanak, mert könnyen átverhetik őket.
Internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. Fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget, beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Ha hibás a termék, akkor internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztókat, mintha üzletben vásároltak volna. Ennek megfelelően kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére, illetve a kereskedő költségén kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak – ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.
Kiemelt kép: MTI / Illyés Tibor