Gazdaság koronavírus

Visszafordíthatatlan károktól tart a közúti szállítási és logisztikai ágazat

Közösen lép fel a közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások megmentése érdekében a két legnagyobb hazai érdekképviselet, az MKFE és a NiT Hungary.

Közös fellépésről, szoros együttműködésről és a további lépések folyamatos egyeztetéséről állapodott meg a hazai közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások kétharmadát tömörítő két meghatározó érdekképviselet, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary). Az érdekképviseletek a teljes magyar közúti személyszállító és árufuvarozó alágazat védelmét, az önhibájukon kívül bajba jutott vállalkozások megmentését, a lakosság folyamatos ellátásának biztosítását, a fuvarozók azonnali és hiteles informálását és a veszélyhelyzetet követő újraindítási időszak előkészítését tűzték ki célul.

Ennek első lépéseként az MKFE és a NiT Hungary felkéri a magyar Kormányt, hogy

  • vonja be az autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozásokat a gazdasági támogatást igénylő ágazatok közé,
  • haladéktalanul terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket, és
  • hirdessen ki a közúti szállításban tevékenykedő munkavállalókra vonatkozó speciális rendelkezéseket, ide értve
  • a hivatásos gépkocsivezetők közfeladatot ellátó személyekké nyilvánítását, valamint
  • a korábban meghozott, mára egyes helyeken kaotikus állapotokat okozó karanténszabályok azonnali feloldását.

Mint írtuk, elvileg minden külföldön járt sofőrre karantén várt volna:

Ha minden külföldről érkező magyar kamionosnak karanténba kell mennie, akkor bajba kerül az árufuvarozás
És bár a tisztifőorvos határozata így szól, ettől még lehet, hogy tovább dolgozhatnak.

Aztán a minisztérium közbelépett, de rendeletmódosítás azóta sem jelent meg.

A minisztériumnak kellett közbelépnie, hogy ne legyen gond az áruszállítással
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megváltoztatta Müller Cecília országos tiszti főorvos pénteki határozatának végrehajtását, amelyben

Rövid távon elsődleges cél a meglévő fuvarozási kapacitásokhoz kapcsolódó munkahelyek megtartása, a kapacitások szinten tartása, összhangban a kormány által is kommunikált, a munkahelyek megtartására és a vállalkozások életben tartására vonatkozó szándékkal. A személyszállító autóbuszos vállalkozások túl vannak a huszonnegyedik órán, az autóbuszok gyakorlatilag 100 százaléka áll, február óta szinte minden megrendelést visszamondtak a megbízók, miközben a helyzet normalizálódására a következő hónapokban, de akár az előttünk álló évben sincs sok remény – jelentette ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Az egyes esetekben szakmailag nem megfelelően átgondolt intézkedések, valamint az ágazat túlélését, a vállalkozások támogatását és helyzetbe hozását segítő lépések halogatása már rövid távon is oda vezethet, hogy a magyar közúti fuvarozók a korábbinál is gyorsabban veszítik el pozícióikat a nemzetközi, sőt a hazai piacokon is – hangsúlyozta Karmos Gábor, az MKFE főtitkára. A külföldi fuvarozóknak biztosított bértámogatási szabályok miatt ezek a negatív hatások már nem hónapok, hanem akár órák alatt érik el a magyar fuvarozókat, és az így elveszített feladatok nem más hazai ágazatokhoz (vasút, hajózás), hanem a külföldi közúti fuvarozókhoz kerülnek. Azonnali beavatkozás nélkül a hazai közúti szállítási és logisztikai ágazat visszafordíthatatlan károkat szenvedhet – tette hozzá.

Az MKFE és a NiT Hungary felajánlják több évtizedes szakmai tapasztalataikat és támogatásukat a magyar Kormánynak, továbbá a járványügyi veszélyhelyzet megoldásában tevékenykedő valamennyi hatóságnak, célirányosan felállított szervezetnek.

Kiemelt kép: MTI/Rosta Tibor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik