Szinte nincs olyan nap, hogy ne lenne gond a PDA-val. Előfordul, hogy már a munka felvételekor azt írja ki, hogy hálózati gond van, ez a jobbik eset, mert eleve papírokkal, a régi módon kezdem el a munkát. Máskor útközben mondja be az unalmast, ilyenkor rögtönözni kell. Többször jeleztem a vezetőségnek, hogy bár a PDA tényleg sokat segíthetne, egyelőre csak pluszmunkát és rengeteg fejfájást okoz, inkább hagynám az egészet a fenébe
– mondta el a 24.hu-nak egy vidéki település kézbesítője. Több postással beszéltünk, abban mindannyian egyetértettek, hogy a modernizáció nemcsak szükséges, hanem már jócskán elkésett, ahogyan abban sem volt vita, hogy a PDA-kal rengeteg a gond.
A Magyar Posta összesen 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Uniótól, illetve az államkasszából, saját költségvetéséből pedig 3,3 milliárd forintot fordít a hivatalos küldeménykövető projektre, illetve az Elektronikus Kézbesítési Rendszer kiépítésére. A fejlesztéssel a könyvelt küldemények a feladástól a kézbesítésig követhetőek, a papíralapú ügyintézést a postákon és a kézbesítői oldalon is fokozatosan kivezetik.
Több mint 8000 postás kezébe egy úgynevezett PDA, ipari mobiltelefon került, ezen regisztrálják a kézbesített küldeményeket, ezen írnak alá a címzettek és ez fogadja el az új, e-személyigazolványokat is. Már amikor működik.
Nekünk azt mondta a postánk vezetője, hogy még fejlesztenek, azért vannak – szerintük – kisebb gondok. Ezt nem is értettük, mert hónapokig volt egy tesztidőszak. Félkész eszközt adtak az amúgy is túlterhelt és alulfizetett kézbesítők kezébe, mintha nem lenne elég bajunk. Nem kísérleti egér vagyok, hanem postás, akinek tele van a hócipője
– a kézbesítő, aki szerint múlt héten szabadult el igazán a pokol, amikor egyik hajnalban az összes készülékük bemondta az unalmast. Az egyik, postásokat tömörítő Facebook-csoport bejegyzései alapján az egész országban ezzel a kellemetlen meglepetéssel indították a műszakot a posta alkalmazottai. Ráadásul a gyakran indulatos posztok szerint egyáltalán nem csak múlt héten volt gond, a meghibásodások hónapok óta megnehezítik a munkájukat.
A Magyar Posta kérdésünkre megerősítette, hogy a július 22-i héten előfordult
egy rövid ideig tartó, a reggeli órákban jelentkező, országos kiterjedésű műszaki-informatikai probléma, amelyet az észlelést követően kollégáink gyorsan orvosoltak.
Mint írják: a PDA készülékek jól működnek, a hiba a háttér-informatikai rendszerekben lépett fel. Szerintük a rendszerhiba nem akadályozta a kézbesítést, hiszen az ilyen esetekre rögzített szabályok vannak, amelyet a munkatársak ismernek. Mindez egybevág a kézbesítők által mondottakkal: a PDA-k helyett a régi módszerrel, papíros dokumentációval vitték ki a küldeményeket, ami viszont
A rendszer fejlesztésére, tesztelésére, támogatására és a szükséges eszközök leszállítására a Magyar Posta 3,2 milliárd forintos szerződést írt alá a Sagemcom Magyarország Zrt.-vel 2017 októberében, de már decemberben levélben kellett közölniük az állami céggel, hogy a Microsoft Magyarország kormányzati üzletágánál folyó vizsgálatok és a teljes értékesítési lánc átalakítása miatt egyes licenceket nem tudnak időben rendelkezésre bocsátani. (Ez már csak azért is érdekes, mert éppen ma derült ki, hogy melyek voltak azok az állami szoftverbeszerzések, amelyek a Microsoft korrupciós botrányának iskolapéldáiként szolgáltak.)
2018 elején a cég adminisztratív okokból kérvényezte a fizikai befejezés határidejének kitolását december 31-éről 2019. augusztus 31-ére. Az új rendszert 2018 novemberének közepén kezdték el tesztelni hét kézbesítő postán, idén áprilisban pedig már szórólapokon tájékoztatták a lakosságot több helyszínen is az újításról.
Bár a postának ambiciózus tervei voltak, már 2019-ben teljesen ki akarták vezetni a papíralapú tértivevényeket, a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint adminisztratív bonyodalmak miatt a határidőt 2019. szeptember 1-jéről 2020 január 1-jére tolták ki a Sagemcommal.
Kiemelt kép: Máthé Zoltán / MTI