Két nappal ezelőtt kaptam a Telekomtól egy sms-t, hogy számlaelmaradás miatt korlátozni fogják a kimenő hívásaimat, ha nem fizetek. Nem értettem, mi történhetett. Elküldtem a 6forint.hu-s ügyfélszolgálatnak a kifényképezett számlámat, hiszen nekik egyetlen fillérrel sem tartoztam. Válaszra sem méltattak. Csütörtök délben egyirányúsították az előfizetésemet. Hívni még lehet, de én már nem tudok telefonálni
– mondta a 24.hu megkeresésére a közösségi médiában már 6forintos átverésnek nevezett ügylet egyik károsultja, Tibor. Három 6forint.hu-s előfizetése közül eddig egyet korlátoztak, rajta kívül még rengetegen eszméltek ugyanerre csütörtökön.
A Magyar Telekom péntek reggel kérdésünkre közölte: a szerződésben meghatározott lépéseket követően
Az intézkedésre azért volt szükség, mert a cég többszöri felszólítás ellenére sem mutatott hajlandóságot jelentős tartozásának rendezésére, illetve a számára felajánlott részletfizetési konstrukció elfogadására. A korlátozás a behajtási folyamat részeként valósult meg, egyelőre az előfizető SIM kártyáinak kis hányadát érintette. A tartozás összegéről nem kaptunk információt, több károsultnak is 300 millió forint körüli összeget említettek a cég számlázási rendszerére rálátó források.
Túl szép, hogy igaz legyen
Tibor körülbelül egy éve szerződött a 6forint.hu mögött álló céggel, két nappal ezelőttig semmilyen problémát nem tapasztalt: az ügyfélszolgálat gyorsan reagált, a cég az ígért szolgáltatás adta. Ugyanerről számolt be a 24.hu-nak több más károsult is: korrekt ügyintézésről és rendkívül kedvező költségekről beszéltek, illetve többen megemlítettek egy rendkívül provokatív Facebook-kampányt, amiben birkának nevezték azokat, akik a náluk ajánlott árnál többet fizetnek a telefonálásért. A figyelemfelkeltő posztokat hihetetlen tempóban osztották meg a Facebookon, ugyanis a cég ügyfeleinek fizetett a sikeres toborzásért.
Több, általában kifejezetten fapadosnak tűnő vállalkozás csábítja magához az ügyfeleket azzal az ígérettel, hogy minimális belépési díjért jelentősen kedvezőbb feltételekkel, hűségidő nélkül, korlátlanul telefonálhatnak és az átlagosnál többet internetezhetnek. A trükk egyszerű: ezek a cégek leszerződnek valamelyik nagy mobilszolgáltatóval és vállalkozásként úgynevezett mobilflottát üzemeltetnek. Ilyen szolgáltatást kínált, illetve honlapjuk szerint kínál a mai napig is a 6forint.hu is.
A cégeknek mint kiemelt ügyfeleknek kínált flottacsomagokban lévő előfizetések a hagyományos, lakossági árnál sokkal olcsóbbak, és általában az internetkeretük is nagyobb. A flottázós cégek receptje kézenfekvő: lakossági ügyfeleknek adnak flottás számot, beszedik tőlük a havidíjat, amiből pedig kifizetik a nagy mobilszolgáltatót, a kettő különbsége és a belépési díj pedig a minimális erőbefektetéssel dolgozó cég haszna. A szürkezónás megoldásnak azonban több buktatója van.
- Egyrészt az ügyfél nem a nagy mobilszolgáltatóval, hanem a közbeiktatott céggel szerződik, így száma és annak mindennemű joga a cég kezébe kerül. Ez nem minden esetben van így, van, ahol a közbeiktatott cég meghatalmazást ad ügyfelének, aki így eljárhat saját ügyeiben a mobilszolgáltatónál.
- Azon is elbukhat az ilyen virtuális flottázás, ha sokan nem rendezik számlájukat, ilyenkor ugyanis a mobilszolgáltató az összes, a csoportba tartozó készüléken korlátozhatja a hívásokat, egy hónap kimenőhívás-blokkolás után pedig a teljes szolgáltatást megtagadhatják.
Azt nem tudni, hogy a 6forint.hu mögött álló cég a nemfizető ügyfelek vagy más ok miatt nem rendezte adósságát a Telekom felé, az viszont biztos, hogy rendkívül kiszolgáltatott helyzetbe hozták a flotta tagjait. Ők ugyanis nem kínáltak fel lemondó nyilatkozatot vagy meghatalmazást tagjaiknak, akik most, korlátozott telefonjaik ügyében értelemszerűen nem tudnak eljárni a Telekomnál, hiszen a mobilszolgáltatónak velük semmilyen üzleti kapcsolata nincsen. Ezt a cég sem titkolta, az érintett ügyfelek először a Telekomtól, majd a 6forinttól kaptak SMS-t:
Azóta 6forint.hu-val kapcsolatban emlegetett korrektségnek mára nyoma sem látszik: Facebook-oldalukat törölték, ügyfélszolgálati telefonszámaikat kikapcsolták, az e-mailek özönére nem válaszolnak. Az sem biztató, hogy a 6forint mögött álló Appgenom Kft. nem adott le mérleget a tavalyi évről, néhány hete pedig az akkor még működő Facebook-oldalukon és e-mailben közölték, hogy számlaszámuk megváltozott. Kérdésünkre a Telekom jelezte: annyit tudnak tanácsolni a károsultaknak, hogy elsősorban ahhoz forduljanak tájékoztatásért, akitől a SIM kártyát megvásárolták.
A használt SIM (így maga a telefonszám) ugyanis az adott üzleti cég előfizetéséhez kapcsolódik, ezért – a cég nem fizetése esetén – azt a továbbiakban csak akkor tudják használni, ha arról maga a cég lemond. Ilyen lemondó nyilatkozat birtokában és a SIM kártya bemutatásával a Magyar Telekom a korábbi díjcsomag részleteinek egyeztetése után tud kedvező ajánlatot adni, a lehető legrövidebb időn belül.
Csütörtökön körülbelül egy tucat károsult kereste fel a cég Bartók Béla úti irodáját, ahol a kipakolt helyiségnél mindössze egy tábla fogadta őket:
Irodánk a mai napon technikai okok miatt zárva tart!
A károsultakat tömörítő Facebook-csoportokban volt, aki azt állította, hogy a hét elején az irodában még bent volt két ügyintéző, de a telefonok csak csendben villogtak, senki sem vette fel őket. Csütörtökön több károsult is felkereste a Telekomot, ahol azt javasolták nekik, hogy az ügyintézés, illetve a számhordozás ügyében kérjenek meghatalmazást a cégtől. Volt olyan is, aki a XI. kerületi Rendőrkapitányságon akart feljelentést tenni, ott azonban azt a tájékoztatást kapta, hogy nem hozzájuk, hanem a bírósághoz kell fordulnia.
Nagyon úgy tűnik, hogy a 6forint mögött álló, illetve azzal kapcsolatban álló két cég, a Ugetsim Kft. és az Appgenom Kft. több ügyfélszámon is flottákat üzemeltethet. A cég három díjcsomagot kínál, de az egyirányúsított hívások különböző díjcsomagokban vannak, és olyan is akad, aki fizetésre felszólító SMS-t sem kapott, másnál viszont már a beérkező hívásokat is letiltották.
Egy károsult kérdésünkre elmondta: mivel számára munkaeszköz a telefon, már most tízezres kára van. Hozzátette:
Az egy dolog, hogy két számomból egy ment a levesbe. De az idős anyukám telefonja is náluk van. 120 kilométerre él tőlem, nem tud ilyen ügyekben intézkedni. Holnap utazok le hozzá és viszek neki másik telefont, másik kártyával, hogy ne legyen elvágva a külvilágtól. Egészen biztosan feljelentem a céget, mert ilyesmit büntetlenül nem lehet megtenni.
Innentől jelentősen javulhat, de tovább is romolhat a helyzet: amennyiben a SIM kártyák előfizetőjeként a cég rendezi tartozását, az érintett hívószámok korlátozását a Magyar Telekom feloldja,
A G7 írásban elérte a 6forint.hu mögött álló céget. állításuk szerint a Telekomnál nem tudtak kedvezményeket kialkudni, ezért kerültek negatív spirálba. A G7 csaknem a teljes levelet megjelentette, itt elolvashatja.