Bár az Ethiopian Airlines az elsők között üzemelt be szimulátort, amivel pilótáit átképezhette volna a Boeing új géptípusára, a 737 Max 8-ra – írta meg a New York Times cikke alapján a 444.hu. A Boeing tájékoztatása alapján erre nem is volt szüksége, a cég a gép bevezetésekor azt állította, hogy a 737-es korábbi típusaival repülő tapasztalt pilóták nem szorulnak továbbképzésre.
A Boeing az új típusánál lecserélte a korábbi modelleknél használt szoftvert – ezt azonban nem verték nagy dobra, a gépet engedélyező amerikai légügyi hatóság (FAA) vezetői nem is tudtak a szoftvercseréről. A Times szerint erről a géppel repülő pilóták egy része se tudott. A lezuhant gép feketedobozának franciaországi vizsgálatakor kiderült, hogy a zuhanó gép pilótája kereste, de nem találta a kézikönyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását.
Új szoftvert ígérnek
A chicagói székhelyű Boeing a szoftver gyors frissítését ígérte, de az FAA szerda esti közleménye szerint a gyártó egy teljesen új szoftvert dolgozott ki. Amerikai sajtójelentések szerint azonban az európai és kanadai légügyi hatóságok – a korábbi rossz tapasztalat okán – egyelőre gyanakvással fogadták hírt, maguk akarnak meggyőződni a vitatott 737 MAX típusú gépek biztonságosságáról.
Szerdán a tavaly ősszel lezuhant indonéziai Lion Air egyik áldozata nevében pert indítottak egy chicagói szövetségi bíróságon a Boeingellen. A részletekről azonban a felperes nem nyilatkozott, és a repülőgépgyár szóvivője sem kommentálta a hírt. A nap folyamán a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is bekapcsolódott abba a nyomozásba, amely azt hivatott feltárni, hogy miként, milyen körülmények között adott repülési engedélyt az FAA a Boeing MAX-gépeknek. Az FBI bekapcsolódását demokrata párti kongresszusi politikusok is sürgették.
A képviselőházban a jövő héten hallgatják meg a Boeing vezetőit, valamint az FAA illetékeseit, és a szenátus is meghallgatást tervez a katasztrófákat okozó hibák felelőseinek kiderítésére.
Kiemelt kép: illusztráció, AFP